Tuesday, February 16, 2016

437. Gunung Baling.


Cerita dia, ni cerita  gua and the geng naik Gunung Baling di Baling, Kedah pada 25 Disember 2015 yang lalu. Kitorang naik 6 orang semuanya. 5 dari Sintok dan seorang dari Sungai Petani.

Gua cerita kan kisah gua dan geng gua dari Sintok. Yang Sungai Petani tu pandai-pandai korang lah.

Kitorang gerak dari Sintok pada jam 12.30 pagi, isi minyak dan berhenti rehat di RNR Gurun. Kitorang sampai di Baling dalam jam 3.30 pagi. Ingatkan mula-mula nak tunggu rakan kitorang sorang lagi dari Sungai Petani, dia ni pernah naik gunung ni. So ingatkan nak mintak dia jadi guider kitorang tapi hampeh dia tak gerak lagi.

Jadinya, kitorang buat keputusan gamble je naik sendiri. Dengan berbekalkan Iphone Wank yang jugak datang dari Sungai Petani. Kitorang guna GPS dan cari starting point sendiri. Kitorang start jam 4.00 pagi.

Memang gelap, jadi masing-masing berbekalkan head lamp dan torchlight, kitorang berjalan. Masa tu tawakkal ja sebab memang sorang pun tak pernah naik.

Alhamdulillah lepas perjalanan hampir satu jam setengah kitorang sampai di puncak. Masa tu belum masuk waktu subuh lagi, jadi kitorang rilek dulu tunggu subuh sambil tambah tenaga berbekalkan roti dan coklat. Ingatkan nak tunggu matahari timbul. Dengar azan, kitorang solat secara bergilir disebabkan ruang yang sempit.

Habis saja solat, dah ada geng-geng pendaki lain yang sampai. Jadinya dua orang dari geng aku cuba jalan lagi dan rupanya puncak ada dalam 200meter lagi. Jadi kami bergerak ke atas dan apa yang boleh aku katakan.

LAWA!!!!!
Maaf, kabus tebal.
Maaf, gambar ni ja aku ada. Aku takdak kamera cantik, jadi harapkan orang lain. Tapi, hmmm. Malasla cerita. Haha

Jadi, silalah daki Gunung Baling ni. Tak tinggi mana pun walaupun ianya dipanggil gunung. Harap lepas ni dapat naik Gunung Pulai pulak. Sebelah Gunung Baling ja.

Jumlah kerugian lebih kurang tak termasuk makan tapi termasuk tol dan minyak tak sampai RM100 sahaja dari Sintok ke Baling.

NotaKaki : Alhamdulillah flawless muka aku. Hahahahahaha!!!


3 comments:

  1. nak hareiii hidup lagi blog hang rupanya. hahahahahaha

    ReplyDelete
  2. nak hareiii hidup lagi blog hang rupanya. hahahahahaha

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...