Wednesday, October 28, 2015

424. Etika.


Etika.

Rakyat Malaysia masih banyak yang perlu belajar apa itu etika. Tapi sebelum tu apa maksud etika? Etika tu bermaksud korang tahu membezakan antara baik dan buruk, apa yang boleh dibuat dan apa yang tak boleh dibuat.

Contoh?

Buang sampah keluar kereta, membuang sampah merata-rata, membuat bising ketika pensyarah sedang mengajar *Ye, aku selalu buat yang ni.* dan lain-lain lagi.

Dah kenapa aku nak bising pasal etika ni?

Aku bising sebab aku sangat-sangat pantang apabila office hour dah habis tapi majikan masih mencari pekerjanya membincangkan pasal kerja ataupun pensyarah/tutor mencari pelajarnya untuk menyuruh membuat sesuatu yang sepatutnya bukan tugas pelajarnya.

Okaylah, kalau nak jugak mintak tolong, bukan cari masa lewat malam. Habis lewat pun sebelum jam 10.00 malam. Itu limit paling teruk sepatutnya.

Sebab?

Pekerja ada kehidupannya sendiri, pelajar ada kehidupan sendiri. Majikan dan pensyarah/tutor tiada hak untuk kacau kehidupan mereka kecuali bersebab. Dan sebab inilah paling aku tak suka. Selalunya sebabnya adalah tak lain selain sebab peribadi.

Bodoh.

Itu perkataan paling sesuai untuk orang begini. Tak guna belajar tinggi-tinggi tapi tak reti nak menghormati kehidupan orang lain.

Office hour adalah dari jam 8.00 pagi hingga 5.00 petang. Ataupun lari pun setengah jam sahaja, Selain dari itu, stop.

Manusia adalah manusia. Bukan robot yang boleh kau arah-arah tanpa henti.

Stupid ass.

Sorry terkasar bahasa. Teremo.

Sebab aku memang pantang. Harap kalau korang-korang ada yang camni, tolong ubah. Lagi-lagi tutor yang dari Kelantan yang ada kat Universiti kat Utara Semenanjung Malaysia yang sedang membuat PhD. Yup, engkau. Stop it.

Dah la. Aku jauh menyimpang dah ni.

NotaKaki : Serabut kepala.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...