Monday, August 24, 2015

392. Sehati Sejiwa.


Buku. Siapa kat sini yang suka baca buku, sila tarik bulu hidung. Okay, maafkan saya. Rasa tak kelakar pulak, tak sama masa saya berfikir untuk menulis.

Cuba korang semua cari sepuluh secara rawak dan tanya pada mereka, suka membaca buku tak? pada mereka. Catat jawapan mereka, jika tidak biarkan. Jika ya, tanya soalan seterusnya, buka apa? pada mereka.

Saya berani katakan tidak ramai yang akan memberi jawapan buku sejarah, lebih-lebih berkaitan sejarah negara kita sendiri yakni negara Malaysia.

Bila saya perhatikan di kedai-kedai buku pun, kalau ada buku-buku sejarah yang laku pun terdiri dari sejarahwan islam yang tiada kaitan dengan negara Malaysia. Ya, ianya ada kaitan dengan agama kebanyakkan rakyat Malaysia.

Saya jadi tertanya-tanya, mahukan rakyat menyintai negara tetapi kurangnya buku-buku sejarah berkaitan negara Malaysia.

Jap-jap, apa saya mengarut ni? Apa kaitan dengan gambar yang saya selitkan ni? Saya kurang pasti.

Tapi apa yang pasti, jika ada usaha-usaha menerbitkan buku-buku tersebut. Harganya terlalu mahal. Ya, saya faham ianya memerlukan modal. Lebih-lebih lagi bila ianya melibatkan cetakan bewarna.

Tapi, pada saya, tidak perlu pun cetakan bewarna dan bersaiz besar gabak pun. Hitam putih dan bersaiz A5 pun sudah memadai.

Cukuplah takat ni aku serious, lepas-lepas ni balik ke asal pula. Sweetness overload. K bye.



NotaKaki : Nasi kerabu golok dengan nasik kerabu kelantan lain tau.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...