Wednesday, July 1, 2015

378. Kenapa Aku Kurang Gemar Ke Bazaar Ramadhan?


Malam ni malam ke 13 terawih tak silap aku. Aku tak kira mana, malas. Kalau betullah 13 malam dah terawih, saja nak bagitau kat korang yang aku hanya sempat ke bazaar ramadhan hanya sekali. Iye, ulang sekali lagi. Sekali.

Menakjubkan tak? Tak? Lantak korang. Pada aku ianya amat menakjubkan.

Kenapa? Sebab kalau korang pergi ke bazaar ramadhan korang akan nampak bertapa ramainya umat manusia di situ. Fuhhh..

Berbalik kepada soalan utama aku, kenapa aku kurang gemar ke bazaar ramadhan? Ada beberapa sebab.

Pertamanya, sebab aku malas. Serius weh, malas aku nak berhimpit-himpit dalam kawasan yang penuh sesak tu. Tu belum lagi yang badan berbau. Wangi ke busuk ke semua ada. Cukup pakej. Pulak tu, dengan jem yang amat kat kawasan-kawasan bazaar ni. Malas woi nak layan semua ni.

Keduanya, aku rasa takde yang sedap. Okay, tipulah takde yang sedap. Maksud aku, contoh ada 10 gerai, mungkin 1 atau 2 sahaja yang sedap. Yang lain? Tangkap muat. Jual tak ikhlas. Malahan ada yang dah basi. Tapi nak salahkan penjual pun tak boleh sebab penjual tu sendiri berpuasa.

Ketiganya, sebab aku rasa membazir. Perut ketika lapar dan melihat makanan depan mata, semuanya akan rasa nak. Jadi untuk elak semua ini, baik aku tak payah pergi kan?

Keempatnya adalah untuk menjimatkan duit. Kenapa aku kata gini? Sebab aku rasa kalau masak memang akan jauh lebih jimat dari mengeluarkan duit di bazaar. Dengan risiko-risiko seperti dia atas. Baik aku masak.

Kelima dan mungkin yang terbesar pada aku adalah untuk makan masakan mama aku lah. Mama aku masak sedap.

k bye.

NotaKaki : Mahu beli ke idok ni?

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...