Sunday, June 21, 2015

377. Manusia Pernah Bersyukur?


Masa aku kat Sintok, aku merungut sejuk-sejuk. Sekarang aku kat Kota Bharu, aku merungut panas-panas.

Masa musim panas, aku merungut minta hujan. Masa musim hujan, aku merungut minta panas.

Masa lapar, nak makan. Masa kenyang, menyesal makan banyak.

Masa belajar, nak kerja. Masa kerja, nak belajar.

Masa bujang, nak kahwin. Masa kahwin, nak anak kot. *tak kahwin lagi, takde pengalaman.*

Hakikatnya, manusia ini tidak pernah bersyukur dengan apa yang dah dapat. Mama selalu pesan ke aku, kalau kita dapat 4 daripada 10 yang kita hajat, kita ini dikatakan beruntung dalam dunia ini.

Berapa ramai lagi dalam dunia yang tak pernah dapat apa-apa walaupun apa yang mereka hajat hanyalah 1 perkara sahaja.

Jadi, bersyukurlah. Nasihat ini juga untuk diri sendiri yang sentiasa tahu merungut sahaja.

NotaKaki : Air asam boi di bulan ramadhan. Hmmm, sedap.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...