Wednesday, April 29, 2015

367. Tiket Tol.

"Weh, tol wehh." Kata Daud, pemandu kereta.

"Dah tu kenapanye?" Tanya Halim.

"Tiket mana?" Tanya Daud menjawab soalan Halim.

"Mana aku tau. Kan kau yang pegang tadi?" Jawab Halim.

"Kau try cari balik." Arah Daud.

Tangan Halim mula mengular mencari tiket tol. Dibuka dashboard, tiada. Dicari di bawah kerusi, tiada. Di celah-celah kerusi, pun tiada. Halim buntu. Kereta yang dinaiki mereka berdua berhenti di pondok tol.

"Bang, sekejap ye." Kata Daud. Abang jurutol mengangguk.

"Weh, kau try keluar. Tengok dari luar." Kata Halim. Daud turuti kata Halim.

Pintu dibuka, Halim keluar dan mula mencari dari luar. Bawah kerusi, tiada. Celah-celah kerusi pun tiada. Di tempat kaki pemandu, tiada. Daud buntu. Halim buntu. 

"Awak dua ni cari apa sebenarnya?" Tanya Pakcik Jurutol.

"Tiket." Jawab Daud pendek.

"Tiket apa?" Tanya Pakcik Jurutol lagi.

"Tiket tol la pakcik." Jawab Daud lagi.

"La, sini bayar je, Mana ada tiket la."

NotaKaki : Teruskan ke tak ni?

Wednesday, April 22, 2015

366. Indahnya Dunia

Saja nak cerita kat korang. Lebih kurang dua minggu lepas aku ikut Kelab Uniutama Kembara naik Gunung Bintang, Sedim, Kulim, Kedah.

Tu dia nama tempat. Panjang gila.

Meh aku cerita sikit pasal gunung ni. Ketinggiannya lebih kurang 1800meter. Jarak perjalanan dari bawah pula ialah lebih kurang 15km. Di sini terdapat beberapa binatang liar seperti gajah, harimau, babi dan lain-lain.

Tempoh perjalanan yang kitorang buat lebih kurang dua hari satu malam termasuk berehat. Mungkin lebih cepat jika aku takde. Sorry geng.

Tempat sangat cantik.

Kemudian aku sempat naik Puncak TQ (gelaran diberi oleh budak kelab), Sintok. Perjalanan tak ambil masa yang lama. Lebih kurang 30 minit ke 45 minit sahaja.

Kat sini korang boleh nampak matahari terbit dan terbenam.

Sekian, terima kasih.

NotaKaki : Takkan marah pulak. Adoiii

365. Hari Pertama


"Okay, awak perlu ingat senarai nama yang akan jadi ajk-ajak awak semua pada sem ini." Jelas En. Mas.

Seluruh kelas senyap mendiamkan diri. Segelintir menganggukkan kepala sedikit.

"Faham tak ni?" Tanya En. Mas.

"Faham!!!!" Semua jerit.

"Okay, kalau semua faham, kita boleh bersurai." Kata En. Mas.

Semua pelajar termasuk Akim berkemas untuk keluar dari kelas tersebut. Lapar. Ingin cepat mencari kedai makan.

Tiba-tiba seseorang menghampiri Akim. Berhenti di hadapan Akim. Akim terkejut.

"Awak Akim kan?" Dia bertanya.

"Yup." Akim angguk.

"Sapa dia ni?" Bisik hati Akim.

"Boleh tolong tak?" Dia bertanya lagi.

"Ermm, tolong apa ek?" Akim berdebar.

"Tolong tukar jawatan dengan saya boleh?" Dia bertanya sekali lagi.

"Owhh, awak jawatan yang kerohanian tu kan?" Akim pula bertanya.

"Haaa, boleh tak?" Mata dia membulat seperti mendapat harapan daripada Akim.

"Ehh takpela. Saya takde rohani-rohani ni." Jawab Akim menolak perlawaan dia.

Wajah dia berubah. Berpaling daripada Akim dan berlalu pergi meninggalkan Akim.

"Aku ada buat benda salah ke?" Tanya Akim sendirian.

NotaKaki : Next? Tahan pulak ke? Hahaha. Memang kena training gila-gila.

Sunday, April 19, 2015

364. Trailer Mode On. Nerdgasm On.



Batman V Superman : Dawn Of Justice

Setahun lagi bakhang!!


Star Wars : The Force Awaken

Hujung tahun ni bakhangg!!

Gila weii. Kena kumpul duit cepat-cepat ni.

NotaKaki : Dia ke?

Tuesday, April 7, 2015

363. Alhamdullilah!!!!


Aku ada satu cerita. Cerita yang menggembirakan gila-gila ni. Hari ni aku sangat-sangat happy. Ahh tak tahu la nak cerita kat korang camne sebab aku terlalu sangat-sangat yang teramat gembira.

Okay, hyperbola sangat kan? Ke metafora? Aku dah lupa yang mana betul.

Apa yang aku nak bagitau kat korang ni?

Pasal life aku? Nope.

Pasal kekasih hati? Mana ada. Sedih kan?

Pasal abah mama aku? Tak jugak.

Pasal adik beradik aku pulak? Pun tidak.

Pasal sepupu-sepupu aku? Lagila tidak.

Dah tu pasal apa?

Pasal kehidupan yang baru sahaja melihat dunia yang luas terbentang ini. Yang baru sahaja melihat ibu dan bapanya buat pertama kali. Yang baru saja menjerit ketangisan yang membuatkan ramai gembira. Yang baru menghirup udara di muka bumi ini.

Siapa dia? Cukuplah aku bagi hint yang aku sekarang dah jadi PAKCIK!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

NotaKaki : Tolong betulkan statement janji melayu tu kepada asal.

Saturday, April 4, 2015

362. Gunung Bintang.


Bulan lepas agak kurang aku menulis di sini. Konon-konon aku sangat sibuk. Entah betul atau tidak. Mungkin sibuk melihat jodoh.

Alhamdullilah sudah lebih satu bulan aku bermaustatin di kawasan Hutan Sintok ni. Ada yang duka dan ada yang suka.

Apa yang aku kongsikan hari ini?

Aku nak bagitau yang aku penat. Hampir setiap hari aku penat. Sebelum ni aku seringkali tak percaya jika kawan-kawan aku yang belajar kata mereka sibuk. Mungkin bukan tak percaya, lebih kepada cemburu barangkali.

Aku rasa aku patut betulkan niat aku kat sini. Belajar. Tolong. Yang lain sepatutnya sampingan sahaja.

NotaKaki : Lama tak makan nasi lemak sedap.

361. Jatuh Cinta Lagi Oleh Matta


NotaKaki : Nak naik gunung ni. Harap-harap tak menyusahkan orang lain.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...