Wednesday, February 4, 2015

346. Tips Berumah Tangga.


Ye, aku ni belum berkahwin lagi. Tak kira, aku tetap nak bagi tips-tips berumah tangga untuk korang-korang. Lagipun boleh jadi rujukan untuk aku in future kan? Seperti biasa borang-borang masih boleh diambil ye.

Tips-tips yang diberi bukanlah berdasarkan pengalama sendiri tetapi lebih kepada pemerhatian kasar dari mata turun ke hati.

1. Memasak.

Pada aku, inilah yang paling-paling penting dalam berumah tangga. Suami korang takkan cari lain punya kalau korang suka memasak. Aku jamin 99 peratus. Satu peratus lagi aku tak berapa jamin sebab tuhan itu lagi berkuasa. Apa-apa pun boleh jadi kan? Owh ya, ini tips lebih kepada isteri berbanding suami. Maaf.

Cuma dalam islam, sebenarnya suamilah yang patut menguruskan hal makan.

2. Makan bersama.

Walau camne sibuk pun korang, walau camne penat pun korang. Tolonglah cuba untuk makan bersama sekurang-kurang sekali sehari. Duduk bersama di meja makan. Isteri pandang muka suami, suami pandang muka isteri. Sebab apa? Masa ni lah kemesraan korang akan terjalin sentiasa. Korang akan berborak. Bila berborak korang akan bercerita hal-hal yang terjadi kan? Sebab apa bila korang berhenti bercakap, korang takkan tahu apa-apa antara satu sama lain. Hubungan tu lama-lama akan terputus sendiri.

3. Berhias

Sebolehnya-bolehnya bercantiklah untuk suami walaupun ketika di atas katil. Kenapa? Yang ni memang sifat semulajadi manusia iaitu sukakkan yang cantik sahaja,  So paham-paham sendiri jela ye. Si suami pun, kalau boleh buat yang sama.

4. Komunikasi

Cari masa untuk berhubung jika masing-masing terlalu sibuk. Macam apa yang aku tulis di point 2 aku tadi. Korang berhenti berhubung. Habis. Jadi, kalau boleh sekurang-kurangnya tanya dia dah makan ke belum, balik pukul berapa, nak makan apa, apa plan hujung minggu ke. Pastikan korang ada komunikasi antara satu sama lain.

5. Kerjasama

Tolong jangan suami harapkan isteri, isteri harapkan suami.Korang kena ingat, korang memerlukan antara satu sama lain. Tolong menolong itu lebih bagus. Jika suami nampak isteri penat untuk memasak, ajak masak bersama, bukan berleter suruh masak la apa. Jika isteri nampak suami sedang bertukang, duduk sebelah dia. Tanya apa boleh tolong. Ambil tahu.

6. Ambil tahu

Yang ni aku rasa antara yang penting. Ambil tahu kehidupan pasangan masing-masing. Bukan buat endah tak endah. Si isteri suka shopping, teman. Si suami suka bersukan, teman. Walaupun korang tak suka, pastikan korang ada untuk diorang. Bukannya membiarkan pasangan korang mencari orang lain untuk teman dorang.

Aku rasa cukuplah sampai di sini dahulu tips-tips yang diberi oleh aku, lagi-lagi bila aku dah start merapu. Sekian terima kasih.

NotaKaki : Serabut woi.

2 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...