Monday, December 29, 2014

336. Banjir : Maklumat Palsu.


Ini entry ketiga aku tulis pasal banjir. Aku rasa kalau takde apa-apa sangat, aku tak tulis dah kot pasal banjir ni.

Dengar-dengar Suruhanjaya Komunikasi Multimedia Malaysia (SKMM) akan mencari penyebar-penyebar maklumat palsu. Bila aku dengar benda ni, aku suka. Sebab aku rasa orang-orang yang menyebar berita-berita palsu adalah seorang yang bodoh dan tak patut hidup di muka bumi ini. Alamak, terover pulak. Sorry.

Aku bukan apa, salah satu punca panik adalah membaca berita-berita yang kemungkinan melibatkan keluarga kita. Lagi-lagi jika kita tak dapat hubungi keluarga kita tu. Makcik kak ipar aku sendiri terkena apabila terputus hubungan beberapa hari. Dia ada di Machang, Kelantan. Jadi bila kita baca sesuatu yang entah betul atau tidak akan menyebabkan kita ni resah. Ye, aku guna perkataan resah.

Ada yang risau, ada yang panik, ada yang tak boleh tidur malam, ada yang nak tak nak akan gerak sendiri untuk cubaan menyelamatkan keluarga mereka-mereka.

Dan satu lagi, nasihat aku kepada orang ramai, jangan main copy paste maklumat yang kita dapat tu. Entah betul atau tak. Please jangan cuba menjadi penyampai berita nombor satu yang salah.

Menyusahkan orang tahu?

NotaKaki : Makan pengat pisang time hujan sedap juga.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...