Wednesday, December 31, 2014

337. 2014 Dalam Review.


Amboi kemain.

Takdela, aku tengok orang lain duk buat pasal 2014 ni. Aku pun teringin gak. In fact, aku duk mikir dari awal bulan lagi. Nampak sangat nak tahun ni habis cepat-cepat.

Aku tak peduli.

Jadinya, apa yang best dan tak best tahun ni? Hmmmm.

Yang best?

Aku setahun ni duduk dengan mama dan abah. Di Kota Bharu. Jadinya, bolehlah aku tolong sikit-sikit apa-apa yang patut dan boleh tolong. Walaupun kadang-kadang duk terdengar bebelan mama dan abah pasal tak kerja lagi la apa la.

Lagi?

Aku dapat tengok dunia dari sisi lain. Macam terlampau hyperbola kan? Peduli apa. Kenapa aku kata aku dapat tengok dunia dari sisi lain? Kalau korang dah biasa kerja bertahun-tahun, cuba korang berhenti. Korang akan rasa berrtapa dunia ni masih luas, masih banyak benda yang korang tak tahu selama ni. Contohnya aku sampai sekarang tak tahu apa fungsi Tok Penggawa ni kampung aku.

Selama ni, tak pernah aku tinggal lama-lama di kampung aku. Jadinya ada la jugak cerita-cerita yang aku tak tahu sebelum ni, aku tahu sikit-sikit. Bukan apa sikit tu, aku malu.

Memandangkan aku walaupun tak kerja langsung tahun, tapi sempat jugak aku tolong abah aku, pakcik aku untuk sara duit sikit. Mampulah buat beli barang baru sikit. Ye, sikit je. Daripada aku tak mampu terus kan?

So, tahun ni tak berapa nak best sangat untuk aku.

Jadi yang tak bestnya pulak?

Orang duk tanya bila kahwin. Mentang-mentang adik aku dah bertunang, ni duk cari aku pulak. Adoii.. Boring woi. Bukan aku taknak kahwin, jodohnya takde lagi. jodoh pertemuan kan ketentuan tuhan. Nanti ada la tu, model ke pelakon ke yang muda-muda, yang comey-comey, yang pemes-pemes nak ke aku.

Perasan.

Bisnes baju tak menjadi. Aku tak tahu apa masalah aku, planning atau action tu kurang. Boleh someone teach me how to be a good bussinesman? Ye, saya tak reti eja bisnesman betul-betul. Main taram je tu.

Dan untuk terakhir kalinya,

Kebarangkalian sangat tinggi untuk aku tak dapat tunaikan satu janji yang dibuat pada tahun 2012 kerana hari ini adalah hari terakhir dalam tahun 2014. Aku berjanji pada dia dua tahun. Tapi maaf sebab aku tak dapat tunaikan janji aku. Aku ada satu lagi janji yang mana perlu dibuat dalam masa lima tahun, aku akan cuba walaupun dunia kita dah berbeza.

Dan untuk Malaysia sendiri, aku kira tahun ni mungkin boleh dikatakan tahun kesedihan untuk Malaysia. Dari awal tahun kita dikejutkan dengan kehilangan kapal terbang MAS MH370 yang sampai sekarang tak jumpa-jumpa. Lepas tu, kapal terbang MAS MH17 pulak ditembak jatuh di sempadan Ukraine yang menjadi rebutan Ukraine dan Russia. Ni akhir tahun pula, banjir teruk yang berlaku hampir seluruh Semenanjung Malaysia.

Harap-harap tahun depan berkuranglah kesedihan kita.

Mari menuju ke 2015 yang cemerlang, gemilang dan terbilang.

NotaKaki : Esok ada orang nak bertunang woi!

NotaKukuKaki : Ye, aku rasa ayat aku agak pelik. Skema pun ada. Tak peduli,

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...