Friday, December 5, 2014

323. UBER. Apa kata aku?


Seumur hidup korang mesti pernah naik pengakutan awam kan? Tipulah kalau korang kata tak pernah. Kat Malaysia sendiri ada pelbagai jenis pengakutan awam, baik train Komuter yang dikendali oleh Keretapi Tanah Melayu dan LRT dikendali oleh Rapid KL. Rapid KL turut kendalikan sistem pengakutan bas di beberapa bahagian di Semenanjung Malaysia.

Dan last but not least ialah teksi. Aku rasa setiap rakyat Malaysia sekurang-kurangnya akan menggunakan teksi sekali dalam seumur hidup dalam keadaan terpaksa atau rela.

Di Malaysia, perkhidmatan teksi selalu digambarkan dengan imej yang agak tidak berapa baik. Walaupun sebenarnya ada saja pemandu-pemandu teksi yang memberikan perkhidmatan yang baik tetapi mereka telah ditenggelamkan oleh pemandu-pemandu teksi yang memberikan  perkhidmatan yang kurang baik (Aku cuba guna ayat yang baik).

Orang kata sebab nila setitik, rosak susu sebelanga.

Jadi apa yang aku nak cerita ni? Hari ini aku nak cerita pasal UBER. Apa itu UBER? Ianya bukanlah piala Uber tetapi ianya adalah perkhidmatan teksi yang lebih murah, baik dan bagus. Kata mereka. Di sini bukanlah aku ingin mempromosi mereka secara percuma. Kalau nak tahu lebih lanjut baca tentang mereka di sini.

Apa yang aku nak cerita hari ini adalah aku dengar pemandu-pemandu teksi yang asal marah dan meminta SPAD menutup dan mengharamkan perkhidmatan UBER ni di Malaysia kerana kata mereka UBER mengganggu periuk nasi mereka.

Masa aku baca benda ni aku senyum. Bila ada sesuatu yang lebih murah, baik dan bagus daripada mereka, mereka kata UBER ini mengganggu periuk nasi mereka. Aku tak nafikan dari pembacaan aku UBER memang menawarkan servis yang murah. Jadi bab tu memang aku tak boleh nak sentuh.

Hari ni aku nak sentuh bab lebih BAIK DAN BAGUS. Bertahun-tahun aku dengar dari mulut-mulut teksi di Malaysia ni teruk. Kenapa tak ubah? Biarkan jugak sampai ada satu tahun tu teksi di Malaysia diletakkan dalam 10 senarai perkhidmatan teksi paling teruk dalam dunia. Ulang sekali lagi, dalam dunia.

Bila UBER datang diorang kata mengganggu periuk nasi mereka? Tahi lembu. Aku taknak kata lebih la, UBER ni takkan muncul kalau pemandu-pemandu teksi tak berperangai begitu.

Cuma tak silap aku, ada beberapa negara dalam dunia telah mengharamkan perkhidmatan UBER ni termasuk Germany dan Thailand. Di Malaysia telah ada beberapa siri perbincangan dan dikatakan SPAD bersetuju memberi laluan UBER diteruskan di Malaysia. Aku baca kat sini dan sini.

Tak tahula camne lepas ni.

Owh, kalau korang nak guna perkhidmatan ni, click sini.

NotaKaki : Kusut.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...