Tuesday, November 25, 2014

318. Tukar Nama


Tahukah anda bila aku bangun dari tidur pagi tadi, aku baca berita di internet mengatakan akan ada penukaran beberapa nama jalan. Nama jalan yang dah sebati dengan rakyat, dah terbiasa di mulut-mulut rakyat, dah sedia ada sejak aku kecik, sudah tertulis di peta-peta yang terjual atau di dalam GPS atau google maps.

Ditukar.

Namanya ditukar kepada nama yang lebih panjang dan tak silap aku bersempena nama-nama Sultan yang pernah menjadi Yang di Pertuan Agung sebelum ini.

Walaupun aku kurang gemar tapi aku hormat. Cuma satu je aku tak paham dari dulu. Kenapa perlu tukar satu nama yang memang dah tersemat di dalam hati pengguna? Kenapa tak namakan kepada jalan-jalan baru?

Bila kau tukar nama, ia mesti libatkan duit. Duit nak tukar signboard kat jalan-jalan yang ada. Semua pakai duit oiii. Bawak-bawaklah berjimat sikit. Baik duit tu korang pergi baiki mana-mana jalan yang tak bagus ke sampai dah takde apa-apa masalah dan duit tu memang terlebih-lebih barulah korang membazir dalam hal-hal gini.

Dah la, dari aku membebel lama-lama, baik aku pergi buat air soya dan tau fu fah. Kenyang jugak abah aku.

NotaKaki : Cepatnya rasa.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...