Wednesday, November 5, 2014

307. Gelap


Aku tengah boring. Sajala nak cerita kat korang semua pasal gelap. Kalau korang ada baca blog aku dari awal, korang akan tahu yang aku ni tinggal kat Kota Bharu. Yang mana sebelum family aku duduk sini, mama dan abah aku pernah keluar mencari rezeki kat Kuala Lumpur.

Jadi bila mama dan abah pindah ke Kota Bharu, kebanyakkan anak-anaknya taknak ikut. Aku la salah satu. Konon kawan takde, tak biasa dan banyak lagi la alasan kitorang bagi. Nak tak nak, kitorang memang kena mengalah la kan.

Mula-mula pindah Kota Bharu, mama dan abah menyewa rumah terlebih dulu. Bukan apa, masa pindah tu pun secara mengejut sebab mama tiba-tiba dapat kelulusan untuk tukar ke Kota Bharu. So, masa menyewa tu, mama abah cari rumah area bandar. Kalau malam, penuh dengan lampu jalan.

Bila dah hampir 2 tahun duduk situ, mama dan abah start buat rumah sendiri. Alhamdullilah 2010 kitorang dah start duduk kat rumah mama dan abah sendiri. Walaupun masa tu aku still kerja kat Subang Jaya dan menetap kat Shah Alam.

Start tahun lepas, aku balik dan tinggal bersama mama dan abah. Barulah aku perasan macam-macam. Rumah ni atas tanah pemberian datuk aku. Sebelum ni, kawasan ni agak hutan. Tak berapa ramai yang buat rumah kawasan ni. Kebetulan masa mama dan abah buat rumah, banyak jugak rumah yang naik kawasan ni. Depan rumah kitorang pun ada sebuah sekolah agama swasta. Takdela sunyi sangat.

Cumanya, kesan-kesan hutan tu masih ada. Ianya kat area belakang rumah aku. Malam-malam kalau aku tidur lewat (selalu) mesti aku akan tengok luar. Yang tak bestnya tak nampak apa-apa sebab takde rumah langsung. Gelap.

Jadi apa yang aku nak cerita sebenarnya? Aku haraplah ada orang buat rumah kat area belakang tu. Itu sahaja.

NotaKaki : Memandai-mandai pulak dah.

2 comments:

  1. Replies
    1. takat lipas gua okay lagi. Lipas dalam hutan mana ada sangat. hehe

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...