Saturday, November 1, 2014

305. Khidmat Pesanan Masyarakat- Kenapa Kena Tutup Enjin Kereta Semasa Isi Minyak.


Satu ketika dahulu, kereta adalah kehendak atau senang kata barang yang kau tak perlu pun. Malah aku pernah dengar yang mana suatu ketika dahulu nak pergi mana-mana kereta tu hanya disewa sahaja.

Sekarang di Malaysia ni, kalau takde kereta payah. Ianya dah jadi keperluan. Nak harapkan pengangkutan awam. Naya kita. Nak beli barang pun payah. Bukan tak boleh tapi menyusahkan kita. Solusinya? Orang banyak beli kereta.

Bila pakai kereta, mesti kena isi minya kan? Tapi apa yang aku perasan masyarakat Malaysia ni masa nak beli kereta banyak yang tak tutup enjin kereta. Aku pelik.

Hari ni aku nak kongsi kenapa kau perlu tutup enjin.

Pertama sekali, kalau korang sensorang masa isi minyak. Mesti kalau tak tutup enjin, pintu kereta tu tak boleh kunci kan? So, sesiapa pun boleh curi kereta tu. Dan kesalahan kali ni bukan seratus peratus salah pencuri tu tapi korang sendiri harus dipersalahkan. Malahan aku rasa kesalahan terbesar jatuh ke atas korang sendiri, seolah-olah mengajak pencuri tu mencuri.

Kedua, jimat minya. Korang pun tahu baru-baru harga minyak naik, opss subsidi dikurangkan. Jadi dengan menutup enjin tu korang dapat la jimat sikit minyak dalam tangki tu.

Ketiga. Yang ni paling aku tak berkenan. Katanya korang dengan anak-anak korang. Anak-anak kecil. Pastu korang keluar dari kereta dan meninggalkan anak kecil korang dengan enjin kereta yang tidak dimatikan. Tahu tak ini tindakan paling bahaya dan BODOH. Korang tahu tak yang yang anak-anak kecil ini sedang membesar? Dan dalam tempoh ini la anak-anak kecil akan mencuba apa-apa sahaja.We never know what will happen. Owh, ini pun boleh jadi kes curi dan CULIK.

So, pandai-pandai la korang nilai dan fikir. Gunakan akal yang diberi oleh tuhan dengan elok.

NotaKaki : Malas betul hari ni.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...