Tuesday, October 28, 2014

303. Online Shopping.


Ramai yang sering kali mengatakan yang jika ingin memudahkan diri beli lah apa-apa secara atas talian atau bahasa mudahnya beli online. Jadinya adakah ianya mudah sungguh? Lebih-lebih lagi sekarang ni dah banyak memang terlalu ramai yang menjual secara online, bahkan syarikat-syarikat besar pun sama ada jual secara online. Itu belum termasuk website yang memang dibina untuk menjual barang secara atas talian contohnya mudah, lazada, lelong dan lain-lain.

Yang tak bestnya apasal ayat-ayat yang dipakai aku ni gayanya seperti terlalu skema.

Apa yang aku nak cerita sebenarnya?

Gini, aku setuju dan tak setuju dengan apa yang aku tulis kat atas.

Kenapa aku setuju? Aku setuju untuk beli online jika barang itu bernilai dari RM0.01 sehingga RM150.00 sahaja. Jika lebih, ianya akan meningkatkan peratusan kau terkena atau senang kata kau dah kena tipu. Ataupun habis kuat pun korang  pergi lah sendiri mengadap si penjual itu dahulu. Ianya dipanggil COD dalam bahasa pasar. Maksud COD ini ialah Cash On Delivery. Ini bermaksud korang jumpa si penjual, tengok barang dan jika berpuas hati barulah bayar kepada si penjual. Ini pada aku adalah cara paling selamat.

Cuma kalau barang yang korang nak beli tu si penjual sangat jauh, apa patut korang buat? Korang janganlah membabi buta teruskan pembelian tu. Korang usha dulu website dia. Kalau atau laman sosial macam facebook, twitter atau instagram, korang usha dulu. Tengok apa feedback dari customer-customer terdahulu. Kalau okay barulah korang jalankan urusan pembelian tersebut.

Kenapa aku tak setuju? Sebenarnya aku dah bagitau kat atas. Korang bayangkan korang keluarkan duit lebih dari RM150.00 dan korang tertipu? Apa perasaan korang? Sedih kan? Okaylah, katakan korang dapat jugak barang korang tu tapi barang tak menepati ciri-ciri yang korang nak masa beli. Contoh nak colour hitam dapat putih atau nak kecik dapat besar. Tak ke sedih?

Okay, katakan korang hantar balik barang tu kepada si penjual, belum tentu dia nak layan. Katakan kalau dia layan jugak dan korang dapat refunds balik, agak-agak korang masa korang terbuang tak? Tahukan korang yang mana masa itu tidak ternilai harganya.

Di sini aku mencadangkan, jika korang terasa nak cepat atau barang itu akan menjadikan korang barang berharga. Rajinkan lah diri korang dapat berjalan sahajalah ke kedai-kedai berhampiran kawasan yang korang tinggal dan belilah sendiri. Lebih puas hati.

Aku nasihat ni based on pengalaman terlibat dalam urusan pembelian secara talian ini sejak 2009. Lama kan? 5 tahun tu. Lagipun bukan aku sendiri tak pernah kena, kawan-kawan aku sendiri pun ada. Ada yang sampai gaduh dengan tunang. Yes, kau la. Takde orang lain. Hehe, maaf.

NotaKaki : Alhamdullilah dah dapat. Harap-harap tak mengecewakan.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...