Wednesday, October 22, 2014

297.Ekelen, Malaysian je pun.


Aku ada satu isu. Dalam banyak-banyak isu yang aku ada, aku rasa isu ini yang paling aku rasa yang ramai tak sama dengan aku. Apa benda?

Aku ada satu perasaan di mana ciri-ciri aku sayangkan Malaysia tu amat tinggi. Aku agak jela. Kalau tak betul nak buat camne kan.

Aku boleh tegur kesilapan dibuat oleh orang Malaysia tetapi aku tak boleh dengar orang mengutuk yang amat sangat tentang Malaysia.

Contoh?

Filem Malaysia.

Aku sangat pantang apabila orang katakan SEMUA filem yang dibuat oleh orang Malaysia sangat teruk.

Pada aku, mereka-mereka ini ada masalah. Korang tahu kan yang korang ada kuasa untuk memilih? Yang korang pergi pilih untuk tonton filem Malaysia yang bodoh-bodoh dan bangang-bangang tu kenapa? Tetapi korang pilih untuk tidak tonton filem-filem yang berkualiti.

Kereta Malaysia.

Semua kereta Proton takde kualiti.

Yang ni pun sama jugak. Kereta tu belum keluar di pasaran pun lagi. Dah kena. Malahan, ada yang baru keluar gambar je, dah kena tuduh tiru kereta itu tiru kereta ini. Sebelum bagi komen apa-apa, korang pergi la test drive dulu ke. Cukup-cukuplah bagi komen membabi buta. Nasib baik Perodua ramai yang dah boleh terima walaupun Perodua sekarang ini under UMW.

Bola sepak Malaysia, Harimau Malaya dan sukan di Malaysia.

Isu yang ni pelik sikit. Ramai penyokong-penyokong bola sepak di Malaysia lebih meminati sesuatu pasukan bola sepak yang bertumpu kepada negeri kelahiran masing-masing atau tempat mereka membesar. Jadi, apabila sesebuah pasukan melakukan perubahan yang amat bagus, mereka dikutuk kerana bukan negeri kelahiran atau tempat membesar. Contoh, aku boleh terima apabila sebuah pasukan dari selatan tanah air memancing pemain dengan memberi gaji yang lumayan, itu hak mereka untuk memilih. Cuma, janganlah kau ada kontrak  lagi, kau lari macam tu je. Itu namanya buat taik.

Lain pula dengan sukan lain di Malaysia. Belum apa-apa lagi, kau dah kata OUT AWAL-AWAL la Malaysia tu nanti. Kau gelakkan mereka apabila sasaran mereka tak cukup.

Ada orang yang tak minat apa-apa tentang Malaysia. Dorang tolak awal-awal filem Malaysia. Dorang tolak awal-awal untuk pakai kereta Malaysia. Dorang kutuk awal-awal apabila pasukan Malaysia bermain bola.

Ini baru tiga isu. Ada banyak lagi isu-isu lain seperti politik di Malaysia, pelancongan di Malaysia, rancangan tv, buku-buku terbitan syarikat Malaysia dan lain-lain.

Tapi ye, ini bukan seratus peratus salah mereka-mereka ini juga. Kau bayanglah, orang yang suruh kita pakai kereta Proton pun pakai kereta buat luar negara. Orang yang terlibat dalam filem Malaysia sendiri mengagung-agungkan filem terbitan luar khususnya Hollywood. Yang pasal sukan aku tak tahu. Maaf.

Ada satu lagi bab yang aku cukup suka nak sentuh tapi itu nantilah. Aku bagitau tajuk cukup kot. SEJARAH MALAYSIA.

NotaKaki : Lambat la gini.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...