Friday, July 18, 2014

281. Baca?

Pernah tak masa kecik-kecik dulu, bila cikgu atau sesiapa tanya korang atau rakan korang apa hobi korang, ada yang jawab hobi saya membaca.

Dan pada korang yang kalau dah agak berumur ni, membaca itu memang salah satu hobi.

Pada korang, betul ke membaca itu hobi atau membaca itu sebenarnya satu keperluan?

Cuba korang bayangkan nabi kita sendiri masa mula-mula disampaikan wahyu kepada dirinya, perkara pertama yang disampaikan ialah iqra' yakni bacalah.

Korang masih rasa membaca itu satu hobi bukan keperluan?

Kali ni cuba korang bayangkan, orang duk heboh sana sini pasal sesuatu. Korang terpinga-pinga. Apa dah jadi ni? Korang pun pergi tanya kawan korang. Kawan korang pun cerita la. Korang pun dengar. Habis cerita, korang hebahkan ke orang lain tanpa korang tau benda yang korang hebahkan itu fakta yang betul atau tak. Semua ni sebab apa? Sebab korang rasakan membaca itu satu hobi. Maksudnya korang taknak buat sebab bukan hobi korang.

Siapa yang malu? Korang jugak kan?

Takpe, kita cuba pergi ke contoh lebih mudah. Korang ada anak, anak korang tanya korang siapa timbalan perdana menteri malaysia pertama. Agak-agak korang siapa boleh jawab? Rasanya kalau korang tak membaca boleh tahu tak? Oklah, soalan agak payah.

Kita pergi ke soalan lebih mudah. Boleh tak kita tidur ketika membawa kereta? Mesti korang tak tahu kan? Aku pun tahu gak sebenarnya ni.

Dah-dah. Niat puasa jangan lupa.

NotaKaki: Bercakap memang mudah.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...