Wednesday, June 11, 2014

277. Owh Doonniaaa.


Apa yang aku nak tulis kali ni tertimbul selepas aku baca artikel ni. Aku nasihat kalau ada yang rajin nak baca apa aku nak tulis baca la dulu artikel tu dulu ye.

Secara jujurnya, aku tak tahu benda yang terjadi tu hanya berlaku di Malaysia atau berlaku di seluruh dunia. Cuma disebabkan aku sekarang berada di Malaysia, kemungkinan aku akan menetap di Malaysia sampai aku mati. Jadi aku akan cerita based on Malaysia jela ye.

Oklah, aku tak tau tu artikel ke apa. Senang cerita post kat blog orang jela. Hehe. Dalam post tu, kawan tersebut bagi 10 sebab kenapa dia menyesal belajar graphic design. Aku taknak cerita lebih-lebih pasal tu, korang boleh baca kat sana sendiri.

Apa yang aku nak tekan kali ni, rasanya perkara yang sama terjadi dalam bidang yang aku pernah terlibat dalam alam pekerjaan sebelum ni. Secara ringkas, aku pernah terlibat dalam pekerjaan ukur tanah. Tak famous pun tapi alhamdullilah dapat bagi aku rezeki lebih 4 tahun.

Aku tak tahu dalam bidang kerja lain tapi bila korang terlibat dalam bidang kerja aku, korang akan perasan yang ramai gila yang terlibat dalam bidang ukur tanah. Jadi apabila ramai yang terlibat, ini bermaksud korang akan mempunyai ramai saingan. Apabila korang mempunyai ramai saingan, percaya atau tidak korang terpaksa bagi harga yang murah untuk mendapat customer. Dan bila korang bagi harga yang murah, korang dapat memberi gaji yang murah kepada pekerja-pekerja korang. Ini membuatkan pekerja-pekerja korang tidak puas hati. Ahhh, aku rasa korang faham apa yang aku nak sampaikan.

Situasi ni makin teruk apabila, ada pegawai-pegawai kerajaan yang sudah mempunyai gaji setiap bulan membuat kerja luar untuk mencari duit lebih. Mereka-mereka ini tidak perlu membayar gaji pekerja, tidak perlu membayar untuk membeli peralatan pekerjaan, tidak perlu membayar bil-bil pejabat. Katakan kalau syarikat-syarikat swasta meletakkan harga sebuah perkhidmatan sebanyak RM1,500.00 , mereka-mereka pegawai-pegawai kerajaan kalau meletakkan cas serendah RM500 - RM800 pun tiada masalah kerana duit itu hanya akan masuk ke dalam poket sendiri tanpa perlu memikirkan hal-hal yang aku sebutkan di atas.

Korang rasa situasi tu dah teruk? Belum lagi.

Lagi bertambah teruk apabila ramai sekarang yang membuat secara freelance. Mereka tanpa lesen, tanpa syarikat bergerak dan bergerak secara sendirian. Mereka-mereka ini kebanyakkan adalah terdiri daripada budak-budak fresh graduate yang mempunyai semangat tinggi dan terdesak untuk mencari duit. Jadi bayangkan apa yang mereka sanggup buat. Pernah diceritakan kepada aku, pada tahun 90-an kerja menanam piling dikatakan setinggi ratusan ringgit tetapi sekarang? Minum air pun lagi mahal. Tolong betulkan kalau aku salah.

Dan korang sebagai pelanggan mestilah mencari yang murah? Betul tak? Aku sendiri mesti cari yang murah. Cuma entahlah, sampai bila? Harga barang makin naik, gaji takat tu je? Cas perkhidmatan takat tu je? Korang pikir logik ke kita kena buat kerja lebih untuk dapat amount yang sama dengan tahun-tahun sebelum ni? Bukanlah aku nak tekan yang kita perlu malas atau apa.

Benda ini membawa kesan lain. Contohnya masa bersama keluarga semakin kurang. Masa rehat kita sendiri tiada. Semua masa dihabiskan untuk mencari duit semata-mata. Kerana apa? Untuk hidup.

Macam biasa, aku dah tak tahu apa aku tulis. Baik aku stop kat sini.

NotaKaki : Gout?

7 comments:

  1. Hello, Neat post. There's an issue together with your
    website in internet explorer, would test this? IE still is the marketplace chief and a good element of other people will leave out
    your magnificent writing because of this problem.



    Have a look at my website ... Miley’s Money Method

    ReplyDelete
  2. Fine way of telling, and pleasant piece of writing to
    get information about my presentation subject matter, which i am
    going to deliver in institution of higher education.

    my site - web site - ,

    ReplyDelete
  3. Thanks very nice blog!

    my webpage ... diatomaceous earth non food grade

    ReplyDelete
  4. Hurrah! After all I got a weblog from where I can actually take ueful facts regarding my study and knowledge.


    Here is my blog: weight loss programs

    ReplyDelete
  5. Whats up this is somewhat of off topic but I was wondering if blogs use WYSIWYG editors or if
    you have to manually code with HTML. I'm starting a blog soon but have no coding expertise so I wanted to
    get guidance from someone with experience. Any help would be enormously appreciated!


    Also visit my web blog; goji berry - ,

    ReplyDelete
  6. Petite maxi dress mivht bee sewlected for briesf ladies much like
    iss very important from the body. As a matter of fact,
    maxi dress which is worn during the summer months are intended for everyone.
    If you take just a little care, you possibly can chose
    the best fitting dress for your requirements.
    If yyou get the correct sort of dress, you may appear like an angel.
    If you take heed from the advice distributed by fashion designers
    and stylists, you possibly can choose the best Petite Maxi Dress.


    My website; girlsmaxi dress

    ReplyDelete
  7. Hi there just wanted to give you a quick heads
    up. The words in your content seem to be running off the screen in Internet explorer.
    I'm not sure if this is a format issue or something to do with internet
    browser compatibility but I thought I'd post to let you know.
    The layout look great though! Hope you get the issue fixed soon. Many thanks

    My website; goji pro (http://vox-humana.fr/)

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...