Wednesday, May 28, 2014

276. Sikap Pemandu Malaysia


Kalau tak silap aku, semalam atau hari ni ada pelumba basikal Malaysia yang kena langgar dengan kereta ketika training. Aku tak sure nama dia. Maaf. Malas google sebab tu bukan tujuan aku nak tulis kat sini.

Dan kalau aku tak silap lagi, tahun lepas di Terengganu pun ada pelumba basikal Malaysia yang sedang training dilanggar. Rasanya sehingga menyebabkan kematian.

Ini baru beberapa kes yang keluar di media. Rasanya kalau kita selidik lagi, mungkin banyak lagi kes-kes camni yang kita akan dapat tahu.

Apa yang aku nak sampaikan ni, bukanlah benda baru. Sebelum ni masa aku cerita yang aku rasa tak selamat masa naik basikal yang berpunca dari tiada rasa hormat pemandu di negara kita kepada pengguna jalan raya yang lain. Di sini apabila aku mengatakan pengguna jalan raya lain bukanlah bermaksud pada penunggang motorsikal atau basikal sahaja, aku maksud pejalan kaki juga.

Korang boleh tengok sendiri camne pemandu kereta di negara kita bawak kerata camne. Bawak laju-laju, masuk simpang takde signal, berhenti sesuka hati kat mana-mana, u-turn suka-suka kat mana dia nak tanpa memikirkan sesuai atau tak kalau dia buat camtu.

Lagi best, mana nak hormat pada pejalan kaki, nampak ada nak melintas makin bawak laju macam nak langgar kawan tu. Sehinggakan kawan yang melintas tu terpaksa belari. Apa salahnya kita perlahankan kenderaan kita? Takde beza sangat pun masa kita nanti.

Aku membebel panjang-panjang pun kalau kita sendiri tak nak berubah takde guna. Masalah ni kalau kita taknak ubah, 10 tahun lagi pun sama sahaja.

NotaKaki : Ada trauma sikit-sikit.

4 comments:

  1. I just could not leave your site before suggesting that I
    extremely loved the usual info a person provide in your visitors?
    Is going to be back steadily in order to check up on new posts

    Here is my weblog ... booking golf course and package in bali

    ReplyDelete
  2. My partner and I stumbled over here from a different page and
    thought I should check things out. I like what I see so now i am following you.
    Look forward to looking at your web page yet again.

    my page ... digital camera help ()

    ReplyDelete
  3. Pierre just has limited size when compared to Silva.

    ufc 174 live stream free
    Plus, what is better than representing your sport by decking
    yourself out in the latest fashion in your chosen sport.
    If he gets past his first test against Forrest Griffin I expect that he will be offered a title shot against the winner of Quinton Jackson and Dan Henderson, on September 8th, or at least a shot at one of
    the UFC's top three light heavyweight contenders.

    ReplyDelete
  4. The IMF said that Zimbabwe was under debt tension. These are fantastic team tasks for kids in college
    groups, church teams, or other local community teams. The IMF
    said that Zimbabwe was below financial debt tension.

    my web page non profit debt consolidation

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...