Wednesday, April 16, 2014

267. Nasihat dari insan yang biasa-biasa je.


Aku ada nasihat nak bagi kat seseorang tapi segan la pulak nak direct ke dia. Apa aku boleh harap, dia baca apa yang aku tulis ni kat blog ni atau kalau ada rezeki mana-mana buku yang ada apa yang aku tulis ni pada masa hadapan.

Ramai yang tak sedar, anak ni seperti kain putih. Apa warna kain  putih ni atau apa corak kain putih ni, kita yang tentukan. Aku tak tahu berapa yang setuju, aku tak peduli.

Secara sedar atau tak, apa yang kita buat mesti anak ni akan ikut. Bukan tu je, apa yang kita ucap atau sebut pun anak ni akan ikut.

Baik yang kita buat, baiklah anak kita. Baik yang kita sebut, baiklah anak kita. Buruk yang kita buat, buruklah anak kita. Buruk yang kita sebut, buruklah anak kita.

Bagaimana kau mengharapkan anak itu membuat perkara yang baik jika kita tak menunjukkan teladan yang baik?

Kau harapkan anak kau membawa kereta dengan baik tapi kau sendiri bawak kereta macam haram. Kau harapkan anak kau sebut perkara-perkara yang elok tapi mulut kau sentiasa sebut perkataan-perkataan yang agak kurang manis didengar.

Aku tak nafikan yang dari segi lain, kau memang sangat baik tapi kenapa dengan anak kau sendiri macam lain sikit?

Dan kenapa ayat aku kali ni lain macam je. Tak boleh aku tulis panjang-panjang, geli.

NotaKaki : Nasi lemak telur rebus adalah terbaik!

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...