Sunday, April 6, 2014

265. Kisah Angsa

Seperti yang aku pernah cerita sebelum ni, beberapa ekor angsa parent aku dah kena sebat. Untungla orang sebat tu. Mau 600-700 ringgit dalam tangan.

Mama aku kata orang tu mungkin dah usha lama sebabnya bila angsa tu dah agak besar baru curi. Parent aku pun nampak la agak sedih sikit. Yela, benda dah bela lama tup-tup kena curi. Sedihla kan?

Lepas je kes kena curi tu, mama agak berjaga-jaga gak la. Pantang dengar bunyi mesti suruh aku atau adik aku tengok belakang. Nak tinggal rumah lama-lama pun jadi tak keruan.

Nak dijadikan cerita, malam tadi. Masa abah aku dah nak masuk tidur, ada orang call. Adik aku tengok nombor tak dikenali. Abah aku jarang angkat nombor yang tak dikenali ni. Mungkin sebab malam, abah aku angkat gak.

Nak pendek cerita, jiran aku yang call. Abah aku panggil Awang. Dah berkeluarga pun. Mak dia tinggal belakang rumah dia je. Awang ni call sebab nak bagitau yang dia nampak macam ada kelibat yang macam tengah merangkak-rangkak. Dia dah usha lama jugak.

Yang payah sikit, Awang ni takde torchlight yang cahaya besar. Sebab tu dia call abah aku.

Masa aku dengar tu, aku terkejut gak la. Benda baru lagi, nak jadi lagi ke kata hati aku. Cuak pun ada tapi aku buat-buat cool. Adik aku lak konon-konon nak sepak kalau dapat.

Dah usha agak lama tu, abah aku keluar ikut pintu depan perlahan-lahan jimpa dengan Awang tu. Cakap sikit-sikit. Abah suruh aku pergi tengok. Apa lagi, aku turun la bawak lampu suluh yang besar sikit. Bajet berani la kan.

Aku suluh-suluh. Tak nampak apa-apa pun. Awang datang. Dia pergi ke belakang tempat angsa-angsa tu lepak. Check dengan abah aku. Aku dengan adik jaga line. Aku suruh adik aku jaga tempat gelap. Chet, dia takut. Nak sepak orang konon. Pigi dah.

Lepas check-check. Kitorang tak jumpa apa-apa. Tak tahula antara Awang salah nampak atau benda tu dapat lari. Memang tak best rasa kalau camni. Aku harap sangat tak jadi apa-apa.

NotaKaki : Payah benor nak tidur. Nak kijo gane gini woiiii.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...