Wednesday, March 26, 2014

260. Kali Pertama


Kepada yang follow Liga Super Malaysia mesti pernah dengar ayat This Is Kota Bharu sejak beberapa tahun ni. Dikatakan stadium keramat kepada pasukan bola sepak Kelantan. Sejak aku tinggal kat Kota Bharu, pernah la ajak adik aku pergi stadium. Konon-konon nak jugak rasa apa yang This Is Kota Bharu tu kan.

Lepas je Kelantan kalah Piala Malaysia tahun lepas, aku dah bagitau adik aku yang aku nak pergi. Memandangkan aku dan dia takde bajet macam orang-orang lain. Kitorang kena pilih tarikh yang sesuai je untuk pergi. Dan memandangkan ada satu pasukan yang power gila dari Selatan semenanjung Malaysia, kitorang decide nak pergi tengok masa lawan team JDT atau lebih dikenali sebagai Johor darul Ta'zim 1.

Nak jadi cerita semalam sempat la kitorang pergi dengan sepupu kitorang. Tapi sebelum pergi tu, ada beberapa masalah perlu kitorang hadapi. Yang pertama, beratur nak beli tiket. Solusi dia (macam tahi solusi, penyelesaian dia) suruh kawan adik yang pergi. Power tak strategi kitorang? Setel masalah tu, nak gerak dari rumah jam berapa. Korang bayangkan la betapa jem nye Kota Bharu kalau time cuti sekolah ni. Alhamdullilah gerak jam 6.00 petang, setengah jam je dah sampai. Tak jem.

Ada la beberapa lagi masalah lain, nak masuk awal ke lepas solat maghrib ke, makan mahal ke murah ke. Parkir kat mana dan beberapa lagi. Nasib tak ada apa sangat masalah dengan semua tu. Apa yang aku boleh kata, makan sama je macam kat pasar malam biasa-biasa. Air seringgit, kuih goreng lidi seringgit ke singgit setengah. Parkir ni sial sikit sebab stadium ni takde parkir khusus, so korang kena parkir kat tempat-tempat berhampiran dan owner kedai or rumah akan kenakan bayaran. Aku kena tiga ringgit. Tempat solat pun disediakan kalau nak solat dulu.

Gambar petang je ada woi.
Pengalaman aku memang seronok jugakla sebab dapat rasa This Is Kota Bharu. Stadium akan betul-betul penuh bila dah makin dekat dengan masa mula. Standard mana-mana stadium kot. Dan memang kat mana-mana kau pergi tengok bola mesti akan ada coach bola duduk sebelah kau. Segala strategi dan perancangan team bola dia tunjukkan. Kau takkan dapat elak. Satu lagi, stadium ni takde kerusi, so korang duduk atas kerusi simen sama macam stadium-stadium lama. Untuk orang sakit belakang tak berapa sesuai la.

dab yang tak paling bestnya ialah Kelantan kalah kepada team yang paling power gila tu. 2 berbalas 1.

Rasa macam nak buat jadikan salah satu jadual pelancongan pulak kalau ada kawan aku datang Kota Bharu. Boleh gitu?

NotaKaki : Alhamdullilah.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...