Thursday, January 9, 2014

247. Salah Siapa?

Semenjak aku duduk bersama keluarga aku, ada la timbul beberapa isu. Tapi yang paling-paling aku rasa isu yang aku nak kongsi ialah isu internet.

Ayah aku melanggan perkhidmatan streamyx paling murah, walaupun aku kisah tapi aku syukur tetap ada. Ianya memang sangat-sangat berbeza daripada ketika aku duduk kat Shah Alam dulu yang mana budak-budak rumah aku melanggan unifi yang paling murah. Bak kat Sang heng memang berbeza.

Cuma, bukan itu yang aku nak cerita hari ni. Korang semua mesti tahu kalau kita guna perkhidmatan dari TM mesti guna kabel telefon kan? Dan korang mesti tahu kabel ni boleh terputus walau dengan apa cara sekalipun kan? Sekali sekala jadi mesti korang tak kisah atau tak terasa sangat kan?

Tapi korang bayangkan kalau dalam masa hanya cuma tiga bulan aku kat sini, tiga kali kabel terputus. First sebab ada jentolak langgar kabel tu. Mungkin dia tak perasan. Kali kedua dan ketiga macam kena curi. Ianya sangat-sangat menyakitkan hati.

Korang bayangkan la ye, kali kedua dan ketiga tu jadi lepas korang bangun tidur. Katakan korang tidur lewat dan sedang buat kerja. Buat keputusan nak sambung esok, lupakan jela niat tu. Bila-bila je boleh terbantut.

Kebiasaannya ayah aku akan buat report ke TM as soon as posibble. Bukan aku taknak buat tapi ayah aku berkeras, jadi aki biarkan sahaja. Yang ni lagi satu masalah yang menyakitkan hati.

Apa yang aku perhatikan, kalau terjadi kes-kes gini dan lepas kita report kepada TM. Tak pernah selesai dalam satu hari atau dua hari. Kes pertama empat hari diperlukan. Kes kedua yang paling lama. Kebetulan keluarga aku ke KL masa ni dan bila kitorang balik pun masih tak selesai lagi.

Berapa lama? Korang bayangkan sendiri. Benda jadi hari isnin malam selasa. Report dibuat hari selasa. Aku pergi ke KL hari jumaat dan berada kat sana sampai hari isnin. Takde langsung kerja-kerja orang datang betulkan kabel tu. Ayah aku buat report balik dan hari khamis baru selesai kes ni. A week and three days. Best kan?

Dan kes ketiga selesai dalam masa empat hari jugak.

Bila aku fikir-fikir balik, kenapa boleh jadi gini? Double standard? Sebab kitorang pakai pakej paling murah? Atau sebab rumah kitorang di kampung? Tak layak dapat service yang cepat? Atau memang banyak kes kabel putus? Atau kes kecurian kabel terlalu tinggi sampai tak boleh buat apa-apa?

Tapi pelik jugak, takde penyelesaian langsung ke dalam kes kecurian kabel camni ek? Takkan TM nak tanggung kos kerugian macam tu je?

Notakaki: Akan datang dalam masa terdekat.

4 comments:

  1. turun turun...tm turun..unifi turun

    ReplyDelete
  2. Memang byk lagi tm kena improve ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. terlalu banyak bro. masa pakai unifi kat Shah Alam dulu pun banyak masalah gak. last2 budah rumah aku yang solve problem.

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...