Tuesday, December 31, 2013

242. Detik Terakhir.


Kenapa aku nak fikir tajuk semua payah macam cilaka?

Apa yang aku nak kongsi hari ni? Entah la. Aku terasa untuk hari terakhir di tahun 2013 masihi ni, terasa nak tulis sesuatu je. Macam-macam yang ada dalam kepala otak aku tapi ada sesuatu yang menghalang aku untuk menaip di keyboard aku.

Tahun ni jika diambil satu tahun ke satu tahu dari aku kecil, mungkin apabila aku dah berumur nanti sambil melihat cucu-cucu aku bermain dan aku duduk di atas kerusi malas memegang tablet untuk membaca berita terbaru akan membuatkan aku katakan tahun kegelapan aku. 2013 is tahun kegelapan untuk aku.

Tahun ni memang tiada hasil langsung untuk aku. Aku tak salahkan sesiapa, aku hanya mampu salahkan diri sendiri. Aku takkan menuding jari ke mana-mana dan mengatakan bukan salah aku yang tahun 2013 adalah tahun kegelapan.

Tahun di mana aku berhenti kerja, tahun di mana aku berpisah, tahun di mana perniagaan yang cuba dilakukan seperti tidak membuahkan hasil, tahun di mana ramai rakan-rakan aku dari kecil yakni tadika, sekolah, politeknik yang berkahwin, tahun di mana rakan-rakan itu ada yang sudah mendapat anak, tahun di mana ada mereka-mereka yang menyambung pelajaran yang lebih tinggi, ada yang mendapat pekerjaan yang menggembirakan mereka-mereka.

Aku? Tiada hasil. Hanya ini yang mampu aku katakan. Aku berharap pada tahun 2014, ianya bukanlah tahun kegelapan untuk diri aku lagi.

Aku rasa macam-macam alasan aku bagi kalau orang tanya aku apa masalahnya. Sepatutnya bukan itu yang aku buat. Sepatutnya aku mencari penyelesaian kepada masalah-masalah yang ada tapi aku cuma membiarkannya sahaja.

Dahla, aku malas nak tambah lebih-lebih. Bukan ada yang nak baca pun. Haha.

NotaKaki : Sejuk woi dok kampung ni woi!

2 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...