Saturday, November 30, 2013

240. Orang Kiteeee.


Semalam ada Anugerah Skrin kat TV3 kan? Aku tak tengok tapi aku ada jugaklah tengok keputusan dia kat internet. Aku dapat tahu yang filem KIL dapat Anugerah Filem Terbaik. Kalau betul, dikatakan akan ramailah yang mula mencari-cari filem tu, baik di kedai-kedai yang DVD secara halal atau haram mahupun mencari di ruang-ruang internet.
Kenapa tiba-tiba aku ungkit pasal mende ni? Secara tiba-tiba aku terfikir, kalau la betul filem kat atas ni layak dapat Anugerah Filem Terbaik, kenapa tak ramai yang tengok? Dari mana aku boleh kata ramai tak tengok? Dari data yang aku dapat kat sini. Kalau korang tengok kat situ, jumlah kutipan dia dalam sekitar RM0.51Juta sahaja atau bahasa mudah RM 510,000.00 la kan? Aku lembap sikit bab-bab matematik ni.

Bila korang tengok-tengok balik kat situ, yang paling tinggi ialah filem Husin, Mon dan Jin Pakai Toncit iaitu sebanyak RM5.89Juta atau RM 5,890,000.00. Kenapa filem ini tak layak dapat Anugerah Filem Terbaik? Korang tak musykil ke?

Korang cuba fikir sejenak, kenapa jadi macam ni? Kenapa filem yang dikatakan filem terbaik tetapi tidak mendapat sambutan daripada penonton-penonton Malaysia?

 Anugerah kita ni syok sendiri ke?

Atau korang nak kata penonton-penonton filem Malaysia tak bijak memilih?

Cuma, pernah jugaklah aku tanya-tanya kawan-kawan aku. Kenapa tak tengok filem Malaysia kat panggung? Antara jawapan paling cliche ialah sebab takde kawan nak teman, kenapa takde kawan nak teman? Sebab dorang tak tengok filem Malaysia, kenapa tak tengok?

Haa, yang ni paling banyak jawapan aku dapat. Sebab tak best,cerita cliche, tak logik dan sebagainya. Padahal mereka-mereka ini tak tengok pun lagi. Bukanlah aku nak kata filem-filem Malaysia ni semuanya best tetapi ada antaranya yang sepatutnya boleh diberi peluang untuk korang tengok kat panggung. Lagipun filem-filem luar negara pun ada jugak yang tak best. Aku pelik gak, filem-filem yang tak laku kat luar negara bila masuk Malaysia pun boleh jadi nombor satu dalam carta. Pelik.

Satu lagi jawapan yang aku dapat sebab kenapa mereka-mereka tak tengok kat panggung ialah sebab nanti musim raya keluar kat siaran tv biasa. Aku malas nak kata apa dah la.

NotaKaki : Lama gua tak tengok panggung ni.

2 comments:

  1. Salam singgah, betul2x. Tengo je masa raya. studioous.blogspot.com/

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...