Wednesday, November 13, 2013

239. Isu semasa : Warga asing

Perasan tak? Ada sesuatu yang tak kena dengan negara kita? Baru-baru ni kecoh pasal seorang pegawai bank yang ditembak mati oleh pengawal keselamatan bank itu sendiri? Mula-mula dikatakan warganegara Malaysia sendiri, tiba-tiba esoknya kata bukan warganegara pulak.

Mulalah keluar cerita dalam berita yang menampakkan badan penguatkuasa membuat kerja. Ke sana sini mencari warga asing yang menggunakan kad pengenalan palsu. Ada yang kena dakwa la, ada yang kena tangkap. Macam-macam yang menunjukkan mereka-mereka ini membuat kerja.

Tapi, macam ada yang tak kena lah.

Memang pengawal keselamatan terlalu senang untuk pegang senjata api ke ek? Tak payah minta lesen atau kebenaran kepada mana-mana badan berkuasa ke?

Katakan kena minta, mesti diwajibkan bagi kad pengenalan kan? Takkan kat situ tak boleh nak kesan yang mana palsu ke mana yang betul ke? Atau tak buat kerja ek? Atau buat kerja tapi lepaskan juga sebab ada sesuatu berlaku bawah meja ke?

Oklah, mungkin ada yang pengawal keselamatan yang tak pakai senjata api kan. Tapi yang peliknya dalam berita tu senang pula dapat jumpa mana yang guna kad pengenalan palsu kan? Macam tau-tau je mana nak pergi? Tak pelik? Atas masing-masing punya pendapat.

Cuma satu je, semua warga asing yang guna kad pengenalan palsu ni kerja sebagai pengawal keselamatan ke? Yang bekerja dalam bidang lain semua tak payah periksa ke?

Tepuk dada tanya nak makan apa, tak reti masak beli je kat kedai.

NotaKaki : Bila musim hujan start ek?

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...