Friday, November 8, 2013

236. Fasa Baru


Kalau termasuk hari ini, dah seminggu dua hari aku berada di Kota Bharu. Dalam proses melalui fasa yang baru dalam kehidupan aku. Korang bayangkan, sejak family aku pindah sini, aku hanya sempat tinggal paling lama pun 6 bulan sahaja.

Family aku pindah masa aku belajar di poli kat Kuantan. Praktikal 6 bulan pada tahun 2008. Kemudian lepas habis belajar sebulan kemudian terus mencari pengalaman dan rezeki di Lembah Klang yakni Kota Damansara setahun dan Subang Jaya 3 tahun setengah yang mana aku menetap di Shah Alam selama itu jugalah.

Kalau orang nak kata aku ni kelantan murtad pun memang dah layak. Kelantan celup pun boleh jugak. Dan kalau diikutkan macam-macam cop dah aku kena. Lagipun pada dasar hati aku, kampung aku di Segambut atau lebih tepat Taman Segambut (SPPK) sebab aku menetap kat situ lebih 10 tahun. 

Sebenarnya bukan benda ini yang aku nak tulis. Lebih kepada apa aku nak buat dekat sini. Bila aku kata ke orang ramai yang aku nak balik kampung dan tinggal bersama family aku, ramai yang tanya 

"kau nak buat apa kat sana?"

Lama dah aku pikirkan benda ini. Teruk sangatkah tempat ini sampai perlu orang tanya soalan sebegitu rupa ye? Pada aku ayat mencari rezeki di Kuala Lumpur (padahal sebelah Kuala Lumpur je banyak) dah terlalu overrated. 

Selama aku kat sana, lama dah perhatikan. Memang betul peluang pekerjaan lebih banyak, gaji lebih tinggi dan lain-lain faedah yang kau akan dapat tetapi ramai yang memikirkan dari sudut yang positif sahaja. Pernah tak mereka-mereka ini memikirkan perkara ini dari sudut negatif? Memang peluang pekerjaan lebih banyak tapi pernah pikir tak berapa ramai yang minta kerja di sana? Gaji lebih tinggi tapi kos sara hidup pun lebih tinggi kan? Sewa rumah, makan, minum dan lain-lain.

Bukanlah aku menghalang sesiapa untuk ke sana tetapi kalau boleh fikir masak-masak sebelum ke sana. Memang ada pekerjaan yang boleh korang kejar kat sana lagi-lagi pekerjaan yang memerlukan skill-skill profesional tapi tak semestinya yang korang belajar di universit dan mendapat degree korang akan dapat apa yang korang cari kat sana. Malahan ada gaji yang lebih kurang sama sahaja di mana-mana.

So, ambil masa dan fikirkan la ye. Aku nak renung masa depan ni.

Jap, aku tak cerita lagi apa aku nak cerita ni.

Bila aku kena soal dengan soalan di atas aku akan jawab

" Tanam anggur."

Ada yang gelak, ada yang ambil serius dan ada yang takde perasaan.

Ikut dalam hati aku sebenar?

Nanti jela aku cerita bila benda dah jadi.

NotaKaki: Sejuk woi musim hujan ni. 

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...