Monday, October 28, 2013

235. Tajuk dan isi

Lama juga aku tak menulis kat sini. Biasalah memikirkan masa depan. Kalau tengok tajuk aku tu. Apa korang rasa yang aku nak kongsikan kali ni?

Hari ni aku nak tulis pasal filem pulak. Lama juga rasanya tak menulis pasal filem. Pernah tak korang nak tengok cerita kat panggung atau tv tapi tak tahu nak tengok apa? Apa yang korang buat, korang akan pilih cerita berdasarkan tajuk. Tak kisah apa-apa cerita. Mesti ada kan?

Aku tertarik nak tulis pasal ni sebab baru-baru ni kawan aku ada belanja aku tengok cerita kat panggung. Tak perlu diceritakan di mana kan.

Tajuk filem tu Longkai. Mulanya aku tak tahu apa maksud longkai ni sehingga kawan aku bagitau longkai ialah orang yang tarik kereta yang rosak kat tepi jalan.

Berdasarkan trailer filem tu yang aku dah tengok sebelum tu dan maksud longkai tu, aku dah setkan minda aku yang cerita tu memang mengisahkan pasal kehidupan longkai-longkai ini.

Dah tu apa yang aku tulis ni? Tak sampai-sampai lagi ke. Rilek. Nak cerita la ni.

Lepas aku tengok cerita tu dan berkongsi dengan kawan aku tu. Aku boleh katakan yang cerita ni bukan cerita longkai sangat pun. Kehidupan longkai tu hanyalah sampingan. Kalau ditukarkan kepada pekerjaan lain pun tak mengganggu perjalanan cerita ini langsung.

Jadi?

Apa yang aku perasan, kenapa ada lagi yang buat filem begini? Guna tajuk konon nak menarik orang tengok tapi sebaliknya ceritanya takde kena mengena sangat. Aku tak kata filem tempatan sahaja, malahan hollywood pun ada yang gitu.

Kecewa tau.

Malaslah nak story moli lagi pasal ni.

NotaKaki: Esok nak hantar motor.
NotaTapakkaki: Dia baca lagi ke blog aku sekarang?

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...