Wednesday, September 4, 2013

227. Hormat Negaraku?


Tahukah anda semua bahawasanya bermula pada minggu lepas, kerajaan mengarahkan lagu Negaraku dimainkan? Tak silap aku sehingga hari ini. Masa arahan ini dikeluarkan, ada yang setuju dan ada juga yang tak setuju.

Aku? Setuju dan tak setuju. Pelik tak?

Ok, aku terangkan kat sini.

Kenapa aku setuju? Sejujurnya pada pendapat aku, takde salah langsung untuk lagu Negaraku dimainkan sebelum filem ditayangkan. Korang cuma perlu bangun dan berdiri tegak ketika lagu itu dimainkan. Kalau rasa semangat lebih? Nyanyi sekali. Lagu tu tak sampai setengah jam pun. Malahan 15minit pun tak sampai.

Dan kenapa aku setuju lagi? Korang tahu tak bertapa naiknya semangat korang apabila lagu Negaraku tu dimainkan dan dinyanyi beramai-ramai dengan penuh semangat? Boleh meremang woi bulu roma korang. Tak caye? Sila ke stadium kalau ada perlawanan bola sepak. Tapi cari stadium yang penuh la. Kalau korang sorang-sorang je tak rasa sangat pun.

Kenapa aku tak setuju pula? Apa gunanya kalau setakat beberapa hari je? Kalau korang tanya aku, lagu Negaraku ni patut terus dimainkan sepanjang tahun. Kenapa pulak? Macam point aku kat atas la, tak lama pun. Serius, korang tak mati langsung kalau berdiri tegak dan nyanyi lagu Negaraku.

Korang nak negara bagi sesuatu kat korang? tapi bila minta nyanyi lagu Negaraku pun tak boleh ke? Dah la nak minta pergi perang tak boleh. Nak bayar cukai pun banyak yang lari. Nak minta bayar hutang PTPTN yang korang sendiri setuju untuk terima tanpa orang paksa-paksa pun payah (Bukan tak boleh kalau korang kerja sambilan kan?).

Tadi aku sendiri nampak dengan mata aku sendiri yang mana ketika lagu Negaraku dimainkan, ada beberapa orang yang tak berdiri langsung. Aku nak tegur? Menteri Penerangan sendiri kata terpulang atas diri masing-masing nak berdiri ke tak. Apa aku boleh buat lagi kat sini?

Minta nyanyi lagu Negaraku pun banyak alasan? Serius la weh, benda ni takde kaitan langsung dengan politik.

Fikir-fikirkan la ye.

NotaKaki : Kembali lagi ke? Haiyaaa...

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...