Wednesday, August 28, 2013

225. Review : Elysium (Spoiler Alert)

Mengisahkan keadaan di mana pada tahun 2154 yang mana Bumi sedang tenat ( ni subtitle kat panggung tulis). Orang yang kaya akan hidup di sebuah space station yang bernama Elysium. Dekat sini, mereka dapat menghirup udara yang segar dan bersih. Mereka juga mempunyai sebuah alat yang dapat mengubati apa sahaja jenis penyakit. Manakala orang yang miskin hanya tinggal di bumi yang tenat tadi.

Elysium
Cerita ini mula apabila hero bernama Max terdedah dengan radiasi yang tinggi masa bekerja. Ia menyebabkan Max hanya mempunyai lima hari sahaja untuk hidup. Beliau bertekad untuk ke Elysium bagi mengubati badan beliau. Kalau nak tahu lebih lanjut boleh la layan filem ni kat panggung yang berdekatan.

Apa yang buat aku nak tengok filem ni satu je iaitu pengarah filem ini ialah pengarah yang sama mengarah filem District 9. Aku mengharap sesuatu yang berlainan daripada beliau.

Apa yang aku dapat?
Yang ni body mantap. Wank mesti nak tiru ni.
Lakonan mantap daripada Matt Damon yang melakonkan watak hero iaitu Max.

Tak cantik sangat la pulak dalam ni.
Ramai yang kata lakonan Jodie Foster agak kayu dalam filem ni. Tapi aku rasa dia sengaja buat-buat belakon macam tu sebab nak tunjuk perbezaan antara manusia di Elysium dan Bumi.

Habis jahat la tu?
Lakonan Sharlto Copley pula sebagai orang jahat bernama Kruger kali ini memang nampak jahat. Cuma accent english dia buat aku rasa menyampah. Mungkin juga disengajakan bagi nampak lebih jahat. Tak tahu la aku.


Watak-watak lain biasa sahaja pada aku. Nak kata penting, tak penting. Nak kata tak penting, penting la jugak. Watak-watak lain macam Spider, Frey, Julio dan lain-lain. Yang bagusnya filem ni tak fokus pada banyak watak. Takdelah rasa pening apa kaitan orang ni dengan orang tu dengan orang sana dengan orang situ dengan orang sini.

Untuk jalan cerita pula, filem ni cuma mengambil topik biasa sahaja iaitu politik, kaya dan miskin. Yang bagusnya filem ni diletakkan dalam genre sci-fi. Boleh menarik perhatian orang muda untuk ambil tahu sikit. Bukan berhibur je. Okay, aku tak tahu apa aku merepek dah.








Korang boleh rasakan kehebatan filem ni dengan tengok gambar je?

Apa yang aku boleh kata, aku puas. Ending filem ni jugak cuba memberitahu yang mana tiada kesenangan yang datang tanpa pengorbanan.

Aku merepek lagi. Sekian.

NotaKaki : Nak bagitahu tak ni? Dah berapa bulan dah ni.

3 comments:

  1. Hi, I think your site might be having browser compatibility
    issues. When I look at your blog site in Ie, it looks fine
    but when opening in Internet Explorer, it has some overlapping.
    I just wanted to give you a quick heads up! Other then that,
    fantastic blog!

    Here is my web blog - home renovation ideas ()

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...