Thursday, August 22, 2013

223. Langkah meniaga - Nasihat Dari Kawan

Sebelum-sebelum ni aku pernah cerita yang aku ada berniaga. Boleh usha fbpage, twitter atau blog SePena Raya untuk lebih lanjut.

Semalam aku sempat berborak lama dengan kawan dari sekolah aku. Aku panggil dia Ucop. Biarlah nanti dia dapat apa-apa gelaran Dato' ke Tan Sri ke, aku tetap nak panggil dia Ucop. Tapi kalau dia tak layan aku nanti, aku tak boleh salahkan dia la.

Masa tengah borak-borak lama tu. sempat aku mintak nasihat daripada dia untuk perniagaan yang aku jalankan. Untuk mana-mana rakan kongsi aku atau yang nak mula niaga boleh ambil nota dengan apa yang aku nak kongsikan ni.

Lepas melalui proses nasihat yang panjang, aku boleh simpulkan ada beberapa langkah yang penting perlu aku buat yang mana ada yang aku tak buat. Kata Ucop ni ramai yang lupa untuk buat langkah pertama dan kedua. Kata Ucop lagi ramai yang terus lompat ke langkah ketiga, keempat dan seterusnya.

Dah tu, apa langkah-langkah dia tu? Sabar. Nak kongsi la ni.

1. Analisa

Apa yang dimaksudkan dengan analisa? Banyak tapi boleh diringkaska buat kajian dulu pasaran perniagaan, sasaran perniagaan, persaingan dan lain-lain.

2. Objektif dan Strategi

Yang ni boleh dikatakan apa objektif perniagaan yang dilakukan. Contohnya dalam sebulan objektif perniagaan nak dapat sekurang-kurang 5, 10, 20, 40, 80, 160, 320 atau lebih pelanggan. Dalam sehari sekurang-kurangnya seorang, dua orang, empat orang, lapan orang, enam belas orang, tiga puluh dua orang, enam puluh empat orang atau lebih yang 'like' fanpage fb kita ataupun 100, 200, 400 atau lebih orang yang menjenguk blog.

Dalam meniaga ni juga kita perlukan strategi. Oleh itu, senaraikan sebanyak mungkin strategi yang boleh difikirkan. Tak kisah jika strategi itu dikatakan mengarut seperti meletakkan papan iklan di bulan contohnya. Sponsor PM Malaysia ke sana sini. Apa sahaja yang boleh difikirkan.

3. Pilih yang bagus

Selepas senarai strategi, pilih yang mana paling terbaik untuk situasi dan modal perniagaan. Jangan pilih yang mana kurang mendatangkan kebaikan kepada perniagaan yang dipilih.

4. Perlaksanaan

Dah pilih? Buat sungguh-sungguh. Jangan hangat-hangat taik ayam. Baru buat sebulan dua, bila tak nampak hasil. Senyap. Jangan. Dengan tidak membuat apa-apa, modal takkan datang balik.

5. Kaji Balik.

Lepas buat semua itu, dalam masa ke semasa kaji balik apa yang dibuat. Capai tak objektif yang dipilih. Kalau capai, apa objektif seterusnya? Apa strategi seterusnya? Kalau tak capat. Kaji balik apa silap kita.
Lepas aku dengar-dengar, memang banyak lagi aku perlu belajar.

NotaKaki : Mee ramen tu apa woi?

8 comments:

  1. good luck in ur bussiness keyh ,, ^_^

    evadanial.blogspot.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. terima kasih.. jemput2 la singgah ye..hehe

      Delete
  2. boleh dipraktikkan nnti.. Hehehehe :)

    Happy Blogging & Salam Perkenalan

    ReplyDelete
  3. terime kasih, dgn prkongsian perniagaan.
    sy pun berniaga secara online,. Alhamdulillah setakat ni dh 1 tahun sy menceburi bidang perniagaan online..
    Jom Support perniaga Malaysia..
    Jom singgah n follow blog sy =)

    ReplyDelete
  4. Ramen adelah meggie...sekian~

    notalutut:ku xreti bniaga -_-

    ReplyDelete
    Replies
    1. tapi meggie itu adalah mee segera?aaahhhh!!!....hahaha

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...