Friday, July 12, 2013

216. Lelaki memasak?


Pernah tak korang lelaki yang bujang-bujang ditanya soalan "Korang makan kat mana malam-malam?" oleh sesiapa pun? Hatta baik lelaki, perempuan, makcik, pakcik, tokey kedai ke sesiapa je. Mesti pernah kan? Untuk yang memasak mesti pernah dengan ayat "Yela tu, tak percaya lah aku" apabila kau jawab kau memasak je kat rumah.

Aku sangat-sangat benci apabila orang tak percaya ataupun mengeluarkan ayat yang lebih kurang gitu. Kenapa pemikiran masyarakat kita terlalu spektikal tentang perkara ni ek? Takkan perempuan je yang nak jimat. Lelaki semua nak boros? Cuba la gunakan akal fikiran yang diberi oleh tuhan tu seelok-eloknya.

Dan siapa kata kalau berkahwin, hanya isteri je yang memasak? Itu orang-orang yang kuno je yang fikir gitu. Apa salahnya bila suami memasak? Walaupun untuk sekali sekala kan? Tukar selera sikit. Sikit pun tak salah.

Ok, aku mengaku kalau masak mungkin tak sepower orang-orang yang power masak. Tapi sekarang ni dah tahun 2013. Ianya sangat bodoh bila kau kata tak tahu masak. Ianya lebih betul jika kau kata kau malas nak masak. Sekarang semua di hujung jari. Nak resepi? Cari je dalam internet. Nak tahu potong bawang? Cari je. Apa lagi? Potong ikan? Cari je. Aku pun boleh je tanya kawan-kawan aku bila tak tahu nak buat semua tu. Nak taknak je.

Lelaki ni cuma satu sahaja, taknak menunjuk yang mereka-mereka ini tahu memasak. Tapi kalau dah diajak, janganlah korang kacau dorang memasak. Pantang woi. Mereka-mereka ini ada cara tersendiri. Sampai kalau korang tengok dapur bersepah ke hancur ke. Biarkan. Pandailah dorang nak bersihkan nanti. Kecuali macam aku. Pemalas.

So, tolong tukar ye pandangan anda-anda semua tu. Lelaki zaman sekarang pun reti memasak. Walaupun sekadar mee segera.

Peace.

NotaKaki: Rasa nak pusing Shah Alam je kan.

2 comments:

  1. Kalau makan kat luar suka laki yang masak sebab diaorang masak sodappp. Lagi best kalau diaorg kasi makanan byk. Hehehe..

    ReplyDelete
    Replies
    1. tu la, kalau kat kedai ke restoran ke banyak lelaki gak yang masak..hehe

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...