Tuesday, July 9, 2013

213. Keluar malam.

Pernah tak korang dimarahi oleh ibu bapa apabila korang balik rumah lewat malam? Mungkin pada korang tidaklah terlalu lewat, mungkin dalam jam 12 tengah malam? Korang merasakan korang memerlukan kebebasan bukan? Pernah tak korang terfikir kenapa ianya terjadi?

Adakah ianya bersifat semulajadi dalam darah daging seorang bergelar remaja dan dewasa? Adakah ianya sifat turun temurun? Ataupun ada faktor yang lain?

Ok, hari ni aku terasa perlu untuk menulis topik ini kerana keluar malam pada tahun 2013 tidaklah terlalu tabu atau janggal lagi. Ini adalah disebabkan pelbagai aktiviti yang boleh dilakukan untuk masyarakat tahun 2013 ini.

Cuma masih kedengaran sana sini yang mana ibu bapa memarahi anak mereka yang pulang lewat. Risau barangkali. Ataupun berpura-pura risau? Tidaklah aku niat ibu-bapa korang itu.

Baru-baru ini, sempat aku berjalan dengan rakan aku ketika berlajar di poli, Aniq dan Safwan. Oleh kerana Aniq ingin berjumpa dengan rakan-rakannya di Uptown Shah Alam. Aku ditinggal seketika bersama safwan.

Sedang kitorang berjalan itu.

Aku: Ada ke patut bawak baby datang tempat gini, time-time gini pulak tu.

Safwan : Tu la, kawan aku pernah kata. Masa dari baby lagi dah diajar keluar malam-malam. Bila budak tu dah besar, nak marah pulak kan.

Pernah ibu bapa, lebih-lebih lagi yang mana mempunyai anak ketika zaman pelbagai aktiviti boleh dilakukan pada waktu malam ini memikirkan perkara ini?

NotaKaki: Pulau Perhentian ditutup pada hujung tahun pula. Tunda.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...