Tuesday, July 2, 2013

211. Soalan dari budak berumur 14 tahun.


Ahad yang lepas, aku sempat berkelah dekat Sungai Tua. Area-area menghala ke Ulu Yam. Try google kalau nak tahu kat mana. Aku pergi dengan keluarga pakcik aku dan kak ngah aku. Sempat la habiskan seharian dekat sana.

Masa nak balik tu, adik saudara aku mengeluarkan satu topik yang membuatkan aku terdiam dan berfikir budak ni terlampau advance la pulak.

Dia: Kan orang tebang pokok nak buat kertas semua kan? Buat surat khabar la apa kan.

Aku angguk.

Dia lagi: Kenapa kerajaan tak bagi je tab percuma kat orang. Lepas tu tak payahla tebang pokok lagi kan?

Aku: Memang tapikan sedangkan kat bandar pun banyak lagi tak dapat line internet, camne nak bagi?

Dia lagi: Sebab tu tak payah tebang pokok. Keluarkan duit tu untuk perbaiki line internet dan bagi percuma atau rendahkan kos untuk pakai internet.

Topik tu terhenti sebab ada kakngah dalam tu. Aku tak suka tunjuk kewarasan aku berfikir depan kakngah aku. Nanti dia tengok aku dah besar.Haha!

So, pada korang. Boleh tak idea adik saudara aku tu diguna pakai? Anyone?

Kalau korang perasan la, walaupun sekarang dah tahun 2013 tetapi ada sesetengah mentaliti masyarakat kita masuh di takut yang lama. Perasan tak?

Nak contoh? FAM, kerajaan, pembangkang, ahli politik, penyokong ahli politik, penyokong bola sepak, cikgu sekolah, ibu bapa dan diri sendiri. Korang tengok ke cermin dan fikir-fikirkan lah kenapa aku kata begitu. Owh, statement ni aku tujukan kat diri aku gak.

NotaKaki : Dah dua hari ni.

4 comments:

  1. dah 2 hari tak berak ke? haha.

    ReplyDelete
  2. Idea yg mmg brilliant sekali
    Produce sotkaba lps tu kitar blk
    Mcm la xde keje kain :p

    ReplyDelete
    Replies
    1. tak boleh komen lebih2..nanti orang kata cakap bolehlah..haha

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...