Saturday, November 3, 2012

151. Bahasa SMS

ko nk wtpe arini ek? npe dgn ko ni? dh mkn lom? arini aku g jln2 tgk wyg je.sorg2 je.xbest pn cite tu. futsal.mlm ni.kul9.main x? knp? asl ngn ko? tkt sial owg2 tua mrh. ku boring.



OK, aku rasa cukup kot aku bagi contoh kat atas tu. Kat atas tu antara bahasa-bahasa SMS yang digunakan oleh kebanyakkan orang yang normal. Hari ini aku saja nak buang masa ceritakan pasal benda-benda ini.

Kalau korang semua perasan, perkataan-perkataan dalam yang kita gunakan kebiasaanya hanya akan difahami oleh orang yang kita selalu SMS sahaja. Betul kan? Aku sendiri pernah menghantarkan SMS kepada rakan aku dan dia langsung tak paham. Payah sangat, aku akan call je rakan tu. Mudah.

tapi bukan itu yang aku nak tekankan.

Apa yang aku nak tekankan di sini. Kenapa ada yang tulis sesuatu menggunakan bahasa SMS yang susah untuk orang faham. Contohnya seperti ayat-ayat di atas tu. Ada terdapat perkataan-perkataan di atas tu tidak sesuai digunakan untuk sesetengah tempat. Contohnya surat rasmi, email rasmi, sms untuk orang-orang tua dan lain-lain.

Ada juga sesetengah umat yang bijak pandai ini menggunakan bahasa SMS ketika menulis blog. Boleh jika korang semua nak gunakan perkataan-perkataan itu. Cuma, kadang-kadang ianya membuatkan aku terfikir. Ok, bukan aku. Kawan aku yang menyedarkan aku perkara ini.

Kenapa korang perlukan bahasa SMS yeh? Apa yang aku faham, bahasa SMS muncul oleh beberapa sebab yang mana antaranya ialah untuk jimat kredit kerana kalau korang guna space lebih, korang perlu bayar lebih jika lebih had untuk satu SMS  yang telah ditetapkan hurufnya. Selain itu, bahasa SMS ini muncul adalah untuk menjimatkan masa korang semua menaip satu SMS yang ingin diberikan kepada seseorang.

Lagipun SMS itu sendiri bermaksud Short Message System kan? Memang patutlah jadi SHORT.

ok. Itu semua hanyalah pandangan peribadi aku yang tengah bosan pada malam hari yang tiba-tiba baca sesuatu benda yang menggunakan bahasa SMS dan merasakan ianya mengjengkilkan aku.

Harap maaf jika ada terasa ataupun merasakan apa yang aku sampaikan ini bodoh. Aku tidak pernah memaksa korang membaca. Aku sendiri ada membuatkan kesilapan seperti itu juga.

Ok, aku dah mengarut gila ni.

NotaKaki : Ramai yang nak kahwin dan ramai yang nak bertunang dah. Tahniah.

2 comments:

  1. hehe kkadang2 tersalah tekan huruf. penggunaan perkatan yang terlalu ringkas pun susah nak faham. kkdang2 orang faham lain

    ReplyDelete
  2. kadang2 tu kalau tak kacau sangat, boleh diterima lagi kan?huhu

    :)

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...