Monday, October 15, 2012

144. Pengajaran untuk buat pasport siri 2


Sebelum ni aku ada cerita yang aku cuba buat pasport dengan spekiebesaq kan? Memadangkan misi hari sabtu lepas gagal. Aku pergi untuk kali kedua dengan wank pulak.

Kali ini, dari malam sabtu lagi aku dah ingatkan wank yang datang awal-awal, takut dia terlajak tidur pulak. Aku lupa yang dia dah biasa bangun awal sebab terlibat dalam aktiviti rowing dia sejak beberapa minggu lepas lagi. Lagi pun dapat no 2 hari itu, walaupun tak dapat apa yang dia impikan, aku ucapkan tahniah jugaklah kan.

Pagi tu, aku set jam bukan 1 tapi 3 kat handphone aku. 5.00 pagi, 5.30 pagi dan 6.30 pagi. Aku bangun jam 6 pagi. Wank sempat hantar message suruh aku bangun, rasa lagi awal daripada aku bangun. Ntah pukul berapa dia bangun kan. So, pengajaran kat sini ialah lebih baik korang pergi ke sana berteman supaya ada yang rajin untuk kejut korang kalau korang ni kaki payah mampos nak bangun pagi.

Kitorang gerak dari rumah pukul 7.15 pagi. Wank buat kalut-kalut pe ntah. Kata dia dah alang-alang pergi awal-awal kena pastikan dapat jugak pasport tu. Ok, kitorang sampai kat imegresen tu pukul 7.40 dan mak aihhh bukan 10, bukan 20, bukan 40, tapi ada 100 orang depan kitorang. Seriously aku tak tahu diorang tu camping dari malam tadi ke apa kat depan pintu tu? So, pengajaran yang ni pulak, korang camping depan pejabat imegresen tu sebab untuk 100 orang depan kitorang tu pun kitorang boleh sempat makan dekat sejam tahu tak. Lama seyh.

First yang korang pastikan ialah borang kena isi dengan betul, gambar berukuran pasport 2 keping, pastikan gambar tu cantik secantik cantiknya kalau tak kena cakap muka macam gangster oleh kawan korang. Nanti korang dapat nombor giliran. Lepas tu lepas nombor korang kena panggil, pegawai tu akan mintak borang, gambar dan IC korang. Kalau boleh, alamat korang tu guna alamat semasa yang korang tinggal. Dia akan mintak ke kaunter yang memerlukan korang bayar untuk harga pasport tu. Ada RM100, RM300 dan RM500 tak silap aku.

Lepas bayar, pastikan korang buatlah apa-apa untuk 2 jam sebab kat slip bayaran tu tulis ' Tarikh kutipan dan 2jam selepas pembayaran". Lepas 2 jam, korang bagi slip bayaran tu kat kaunter kutip pasport dan dia akan bagi nombor baru. Kali ini korang tunggu sampai nombor korang dipanggil.

Kalau takde apa-apa masalah korang akan dapat pasport korang. Ini menandakan korang ada bayar duit PTPTN kalau ada pinjam masa belajar. Kalau tak dapat gak, mungkin korang ni penjenayah yang tengah dicari dan bodoh sebab buat pasport. Hehe..

NotaKaki : Goosebumps.

1 comment:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...