Tuesday, May 8, 2012

6. Cerita Pejabat Aku


Aku bekerja di sebuah syarikat ukur tanah swasta di Subang Jaya yang kini hampir memasuki 2 tahun. Pada mulanya aku diterima bekerja di situ sebagai pelukis pelan kerana mempunyai seorang sahabat baik yang mana dia bekerja terlebih dahulu di sini. Nama dia Aniq. Memandangkan aku telah mempunyai pengalaman bekerja hampir setahun ketika itu, gaji yang diterima agak memberansangkan pada diriku ini.


Di awal kemasukanku, syarikat tersebut mempunyai 7 orang staff yang bekerja di pejabat iaitu aku, Aniq, Fitri, K.Daphene, K.ina, Rose dan Visva yang mana tidak dikira Boss, Mr.Ngan, surveyor terdiri daripada A.Mi, A.Ibrahim dan Hwang, dan pekerja labour. Memang pada awalnya aku terasa sangat janggal tetapi seperti kebiasaannya lama-kelamaan ianya akan "OK" la. Pada ketika itu, sangat happy walaupun seringkali berselisih faham yang mana dapat diatasi dengan senang.


Namun pada hujung tahun 2011, bibit-bibit ketidak'happy'an berlaku dengan bermulanya kawan baikku, Aniq seperti memberi hint yang akan berhenti kerja. Mula-mula dia bergaduh dengan Rose tapi bukan itu yang ingin aku ceritakan di sini pada masa ini. Nak dijadikan cerita, Aniq berhenti. Selepas beberapa bulan, Boss aku dapat mencari pengganti Aniq. Seorang perempuan yang mempunyai Ijazah Sains Geomatik lulusan UTM, Skudai. Kami semua berharap perempuan ini dapat memberi sinar baru dalam syarikat ini.


Malangnya, tuhan tidak memberi semua kepada umat-umatnya seperti yang diimpikan. Bermulalah mimpi ngeri kami semua. Kenapa aku katakan begitu? Dia sangatlah keras kepala dan susah untuk mengikuti peraturan yang ada dalam pejabat itu. Padanya, ianya sangatlah remeh untuk diikuti. Contohnya, ada sekali tu, dia dengan sesuka hati je keluar dari pejabat lalu ke pasar yang berdekatan membeli apa ntah tanpa memberitahu sesiapa dan persetujuan pihak atasan.

Baru-baru ini pula, dia dengan sesuka hari je lepas potong kuku, buang ke dalam pasu pokok kepunyaan orang lain. Manusia kata, sebelum melakukan sesuatu, lebih baik tanya dulu boleh atau tidak. Pokok tu? Dah makin layu dan dengar cerita dah mati pun. Kalaupun ianya berlaku secara kebetulan, orang tetap akan menyalahkan kau.

So, please stop do anything stupid ever and if you do anything stop, please stop deny anything when others accuse you doing it.

Secara jujurnya dalam hati ini, aku terlalu berharap yang dia dapat hilang daripada hidup akan dengan serta merta. Kini aku mempunyai satu lagi alasan untuk membenci datang ke office. Ianya adalah kerana perempuan sial itu.

Boleh guna ni tak?
p/s:  Jangan lupa cuci tangan sebelum makan.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...