Saturday, May 26, 2012

17.Jika Accident


Pernah tak korang accident? Atau nampak accident depan mata? Hari itu, aku masa on the way nak pergi Pejabat Tanah Petaling, betul-betul depan mata aku berlaku accident.

Seorang pembawa motorsikal tiba-tiba keluar dari satu simpang tanpa berhenti dilanggar sebuah kereta dibawa pemandu muda. Aku syak pembawa motorsikal itu mabuk di siang hari berdasarkan bau mulut dia. Dia dilanngar sehingga keluar dari muka tetapi masih boleh berjalan mungkin impak dari perlanggaran tak teruk sangat.

Tiba-tiba, pemandu muda itu bertanya pada aku

"Nak call siapa yeh?" Masa itu baru aku terfikir yang aku tak tahu apa patut aku buat jikalau berlaku accident depan mata. Aku cuma boleh memberi cadangan untuk call 999 iaitu nombor jikalau berlaku kecemasan. Tak tahula apa yang terjadi kemudian kerana aku perlu ke pejabat tanah secepat mungkin.

Balik dan pada malam itu, aku memikirkan apakah caranya untuk mengetahui apa perlu dilakukan jika berlaku accident depan mata. Aku terfikir call pihak polis tetapi bukankah itu menggangu kerja mereka. Setelah penat berfikir, aku cuba memasuki laman web PDRM tetapi gagal. Aku cuba pula laman facebook PDRM, dapat.

Di situ, aku bertanya

'nak tanya. kalau berlaku kemalangan. Apa perkara pertama patut saya buat ketika berada di situ? telefon 999 utk bantuan ambulans, polis or lain2? atau selesai perkara tersebut di situ sendiri seperti membawa mangsa ke hospital atau klinik berdekatan sendiri?tq'. 


Setelah beberapa hari aku medapat respon, mungkin daripada pegawai polis sendiri, Mohamad Samsudin iaitu 


Jika perlu encik boleh bawa mangsa ke hospital dan klinik bdekatan dan segera mbuat laporan di balai polis bhmpiran tntang kejadian utk tindakan slanjutnya..(ini cadangan saya)

dan

Ambulans belum tentu smpai tepat pada masa dgn keadaan mangsa yang kritikal melibatkan nyawa serta mmerlukan rawatan segera..jadi encik mungkin boleh buat cadangan yang saya syorkan demi kselamatan mangsa.. ♥

Tak tahula aku tujuan hati diletakkan di situ.

Bukti.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...