Sunday, May 20, 2012

15. Bahasa Negeri


Baru-baru ini aku ada memberi comment di profile kawan aku, Nana. Antara bestfren aku yang boleh kutuk-kutuk or apa-apala. So, satu jam itu, aku ingin mengatakan sesuatu dalam nada bergurau bagi seorang remaja. Aku mengatakan 'Gampang apakah ini?' yang mana pada aku ianya hanya ungkapan biasa yang lebih kurang bermaksud 'Apa kejadahnya semua ini?' atau yang sama maksud dengannya. Tetapi aku mendapat tahu sesuatu yang aku sendiri tak suka daripada Puan Norma, mama kepada Nana. Dia mengatakan anak gampang itu bermaksud anak haram jika digunakan di negeri Perak. Saya meminta maaf ye Puan Norma.

Aku betul-betul tak tahu maksud anak gampang itu kat sana, walaupun asalnya aku menggunakan hanyalah perkataan gampang. Cuma untuk mendapatkan maksud lain, mungkin untuk negeri-negeri lain, aku mencari maksud perkataan gampang di laman web Dewan Bahasa dan Pustaka. Mereka mengatakan selain daripada anak haram jika digabungkan dengan perkataan anak, gampang juga bermaksud mudah, enteng, tidak bersungguh-sunggu atau semaksud dengannya.

Apa-apa pun, aku ingat aku dah tahu segalanya tentang Malaysia. Rupanya aku hanya seorang yang bodoh sombong barangkali. Banyak lagi perkara yang aku tak tahu. Mungkin aku kena banyak pergi tempat orang.

Terima kasih kerana menegur dan minta maaf kerana menggunakan perkataan itu.

p/s: Jangan bongkak, carilah ilmu sehingga ke negara China.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...