Wednesday, May 16, 2012

12.Pasukan BolaSepak


Seperti yang diberitahu sebelum ini, aku minat tengok bola sepak. Aku juga dengan mudah boleh meminati pasukan bola sepak. Aku meminati Manchester United pada tahun 1998-1999 tahun selepas Piala Dunia 98 di France, di mana Perancis memenangi Piala Dunia pada tahun tersebut. Im a small boy masa tu, darjah 4, apa yang aku tahu? Aku tahu ada pasukan yang power selalu keluar berita kat tv masa itu, Manchester United. Main game Fifa masa itu pun, aku cuma kenal David Beckham, main di Manchester United. Aku mula minat Manchester United sejak itu.
Logo Man Utd
Korang tahu tak? Aku bukanlah reti main bola, so aku tak ambil tahula sangat team-team lain. Masa aku kecil, iaitu ketika Piala Dunia 98 itu juga, aku memiliki satu jersey bola pasukan Italy, ya, Italy dan tak silap ingatan aku yang dibantu wikipedia, Italy memasuki suku akhir menentang pasukan France. Itulah pertama kali aku menyokong pasukan bola sepak. Itulah pertama kali aku mengingati sepakan penalti di mana Italy kalah kepada France. Remuk gila hati seorang budak berumur 10 tahun yang menyokong pasukan Italy hanyalah kerana mempunyai jersey Italy.
Logo Italy
Dan, selepas itu aku tak ingat langsung pasal bola sepak sehinggalah aku memiliki Playstation One. Di mana, aku mempunyai satu game Pro Evolution Soccer yang versi awal-awal ntah betul punya atau tidak. Aku mengambil team Italy dan kalau korang nak tahu, aku main ambil player. Player tersebut ialah Francesco_Totti yang mana ketika itu, dia suam-suam kuku je pun. Sekarang, dia adalah legenda bagi pasukan bola sepak Italy dan antara yang memenangi Piala Dunia 06 di Germany.
Francesco Totti
Aku terus meminati pasukan bola sepak Manchester United dan Italy hingga kini. Kadang kala jela berubah hati mengikut keadaan. Contohnya, Italy dah kalah, takkan la aku nak sokong pasukan itu sehingga habis pertandingan itu? So, aku pilih la team-team lain seperti Belanda, Greece dan England (sebab EPL famous je). Untuk liga negara lain, Spain berubah-ubah kerana nak gaduh dengan kawan aku je, Italy semestinya Juventus walaupun beberapa player je aku kenal sekarang lepas kes skandal rasuah beberapa tahun yang lalu. German, Borussia Dortmund kerana aku tak suka Bayern Munich sekarang. Negara-negara lain aku tak layan kerana tak famous kat Malaysia. Jujur jela dengan hati masing-masing.

Selain itu, pada 2010 pula, aku bermain FIFA 10. Pasukan paling aku suka selepas Manchester United ialah Tottenham Hotspur yang bermain di dalam EPL juga. Kenapa aku suka team ini? Sebab diorang laju, itu sahaja. Dan pasukan ini juga meningkat sedikit demi sedikit tanpa bantuan kewangan seperti beberapa team lain. Mereka ada pemain yang betul, manager yang betul, strategi yang betul. Itu sahaja.
Logo Tottenham Hotspur
Tetapi orang kata, Di mana bumi dipijak, Di situ langit dijunjung. Kenapa? Walaupun hati aku minat team luar negara, namun siapa kata Liga Malaysia aku tak layan? Pada zaman Piala Dunia 98, aku meminati pasukan bola sepak negeri Perak kerana tak nak sama dengan abang aku yang minat Selangor. Aku benci Selangor kerana diorang bongkak sama macam sebuah team di EPL. Kemudian, aku mula memasuki POLISAS dan ya, mama pindah ke Kelantan.
Logo Perak
Hati aku mula berubah hati pasukan bola sepak negeri Kelantan walaupun ketika itu pelbagai harungan terpaksa diorang tempuhi baik dari segi media, peminat dan lain-lain. Tapi aku pun tak tunjuk sangat yang minat Kelantan ini.Haha..
Logo Kelantan sekarang
Dan semestinya hati aku ini hanya ada satu pasukan negara terletak di atas dinaungi oleh seorang presiden yang dah lama berada di atas tapi tidak pernah terasa di hati ingin turun. Apa lagi kalau bukan Malaysia. Hati aku pedih ketika orang mengutuk pasukan ini walaupun memang mereka bermain teruk ketika itu. Hati sedih apabila ramai tidak menyokong pasukan negara Malaysia. Tapi kini, sejak menang Pestabola Merdeka 07, diikuti dengan Sukan Sea 09, Piala AFF 2010 dan yang terakhir ialah Sukan Sea 2011. Baik dari skuad senior dan bawah 23 tahun.
Bendera Malaysia
Logo FAM
Biarlah orang nak kata aku ini glory hunter, lalang, tak tetap pendirian atau pun apa. Aku bukanlah peminat kipas-susah-mati sesebuah pasukan bola sepak kecuali Malaysia. So, aku punya suka lah nak tukar ke apa ke. Aku berharap sebelum aku mati, Malaysia akan dapat bermain di dalam Piala Dunia atau mungkin menang Piala Dunia. Mana kita tahu, tapi dengan corak liga kita sekarang? Korang boleh tengok sendiri la.

p/s : Di mana buni dipijak, Di situ langit dijunjung.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...