Wednesday, May 2, 2012

04.Cerita Pasal Aku

Semenjak dua tiga menjak ni, aku suka membaca buku novel malaysia, walaupun dalam jumlah yang tidak terlalu banyak. Boleh dikatakan rekod pada diri aku kerana dalam sebulan wajib atleast satu buku aku beli.. Bukanlah nak jadi buku fags or what, tapi kalau korang betul-betul membaca buku, korang akan rasa seperti berada di dunia yang lain.
Buku yang pertama aku baca yang menjadikan pencetus untuk aku membaca dengan penuh berkala ni ialah buku 'SAYA PUN MELAYU' oleh Zaid Ibrahim bekas menteri dalam jabatan perdana menteri yang dipinjam dari seorang rakan baikku iaitu WANK. Walaupun buku mengisahkan kehidupan beliau ketika kecil sehingga dipecat oleh UMNO bukanlah sebuah novel, tetapi melalui buku ini, aku dapat merasai pahit manis kehidupan beliau.

Cover SAYA PUN MELAYU


Daripada buku ini, seterusnya aku mencuba sebuah novel terbitan FIXI iaitu 'PECAH' oleh Khairulnizam Bakeri dibeli semasa pesta buku di Shah Alam pada tahun 2011. Novel ini mengisahkan sekumpulan perompak yang merompak sebuah bank CIMB di bangunan umno, Shah Alam dan novel ini telah dijadikan sebuah filem yang tengah menunggu tarikh tayangannya.

Cover PECAH


Semenjak itu, aku mula merasakan membaca itu wajib dilakukan oleh diri aku ketika waktu lapang. Wajib bagi diri aku ketika berjalan-jalan di shoping mall untuk memasuki kedai-kedai buku seperti POPULAR, MPH, BORDERS atau yang lain-lain. Sehingga kini pelbagai jenis buku dan novel telah aku miliki semuanya bermula daripada SAYA PUN MELAYU dan PECAH.

Oleh itu, jikalau aku rajin, akan aku reviewkan buku dan novel yang telah dibaca walaupun ilmu di dada ni tak banyak mana pun.haha

p/s: Manusia hanya ingin mendengar apa yang ingin didengar, manusia hanya ini melihat apa yang ingin dilihat dan manusia hanya ingin percaya apa yang ingin dipercayai.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...